Arbeidsmiljøutvalg er utvalg som etter arbeidsmiljølovens kapittel 7 skal opprettes i alle virksomheter hvor det jevnlig sysselsettes minst 30 arbeidstakere. Dette er regelen etter en endring i § 7-1 som trådte i kraft 1. januar 2024. Arbeidsmiljøutvalg skal opprettes også i virksomhet med mellom 10 og 30 ansatte, dersom en av partene ved virksomheten (arbeidsgiveren eller arbeidstakerne) krever det. Arbeidstilsynet kan bestemme at arbeidsmiljøutvalg skal opprettes i virksomhet med færre enn 30 arbeidstakere hvor arbeidsforholdene tilsier det. Arbeidsmiljøutvalget kan opprette underutvalg.

Representasjon i utvalget

I arbeidsmiljøutvalget skal arbeidsgiveren, arbeidstakerne og verne- og helsepersonalet være representert. Arbeidsgiveren og arbeidstakerne skal ha like mange representanter i utvalget. Lederen for utvalget velges vekselvis av arbeidsgiverens og arbeidstakernes representanter. Representantene for verne- og helsepersonalet har ikke stemmerett. Det kan fastsettes at andre samarbeidsorganer i virksomheten kan fungere som arbeidsmiljøutvalg på nærmere vilkår.

I tillegg til arbeidsmiljøloven fins det supplerende bestemmelser om arbeidsmiljøutvalg i flere tariffavtaler, blant annet i Hovedavtalen mellom LO og NHO (2022-2025) § 6-2.

Virkeområde

Arbeidsmiljøutvalget skal virke for gjennomføringen av et fullt forsvarlig arbeidsmiljø i virksomheten. Det skal delta i planleggingen av verne- og miljøarbeidet, og følge utviklingen nøye i spørsmål angående arbeidstakernes sikkerhet, helse og velferd.

Arbeidsmiljøutvalget skal blant annet behandle spørsmål angående bedriftshelsetjeneste og intern vernetjeneste, spørsmål om opplæring, instruksjon og opplysningsvirksomhet av betydning for arbeidsmiljøet, og planer som kan få vesentlig betydning for arbeidsmiljøet, for eksempel planer om byggearbeider, innkjøp av maskiner, rasjonalisering, arbeidsprosesser, arbeidstidsordninger, og forebyggende vernetiltak og internkontrollsystemer.

Arbeidsmiljøutvalget skal også gjennomgå alle rapporter om yrkessykdommer, arbeidsulykker med mer, og søke å finne årsaken til ulykken eller sykdommen. Arbeidsmiljøutvalget skal påse at arbeidsgiveren treffer tiltak for å hindre gjentagelse. Det skal som regel ha adgang til arbeidstilsynets og politiets etterforskningsdokumenter. Det skal også gjennomgå alle rapporter om yrkeshygieniske undersøkelser og måleresultater, og for å klarlegge om det foreligger helsefare, kan arbeidsmiljøutvalget også vedta at arbeidsgiveren skal utføre målinger eller foreta undersøkelse av arbeidsmiljøet.

Arbeidsmiljøutvalget skal hvert år avgi rapport om sin virksomhet til bedriftens styrende organer og arbeidstakernes organisasjoner.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer (2)

skrev Brage Øien

Siden artikkelens siste redigering, desember 2022, har det blitt endringer i loven. Det er vel da på tide med en liten omskriving av artikkelen.

Ref: https://www.arbeidstilsynet.no/hms/roller-i-hms-arbeidet/arbeidsmiljoutvalg-amu/#endringer-i-regelverket

svarte Jon Gisle

Det har du selvfølgelig rett i. Takk for at du minnet meg om dette.

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg