Faktaboks

Hermann Ebbinghaus
Født
24. januar 1850, Barmen, Rhinpreussen (dagens Tyskland)
Død
26. februar 1909, Halle, Tyskland
Hermann Ebbinghaus

Hermann Ebbinghaus var en tysk filosof og psykolog, som særlig er kjent for sine banebrytende eksperimentelle studier av hukommelse.

Bakgrunn

Hermann Ebbinghaus avla doktorgrad i filosofi ved universitetet i Bonn i 1873 over temaet Philosophie des Unbevussten (Filosifien om underbevisstheten). Han reiste til Berlin etter eksamen og begynte med sine første eksperimenter på hukommelse i 1878. I 1885 publiserte han Über das Gedächtnis (Om hukommelse).

Forskning og metode

I motsetning til mange filosofer og psykologer i sin samtid mente han at man kunne studere mentale prosesser som tenkning og hukommelse ved å bruke eksperimentet. Han var opptatt av at forstyrrende variabler (confoundig variables), som for eksempel kunnskap og forståelse, ikke skulle påvirke læringsprosessen under eksperimentene. Han ble kjent for å repetere meningsløse stavelser (nonsens syllabels) i sineeksperimenter om hukommelse. Stavelsene var kombinasjoner av konsonanter og vokaler, men måtte ikke ha noen mening. Han samlet over 2000 stavelser som ble brukt i eksperimentene. Eksperimentene ble kritisert fordi han brukte bare seg selv som forsøksperson som førte til at resultatene manglet ekstern validitet.

Glemselskurven og læringskurven

Hans mest kjente bidrag til kunnskap om hukommelse er glemselskurven og læringskurven. Forsøkene med å huske meningsløse stavelser ga også informasjon om glemsel. Glemselskurven viser at vi glemmer eksponensielt ved at vi glemmer raskest i løpet av de første 20 minuttene til et par timer etter innlæringen og at glemselen avtar etter ett til to døgn. Det man fremdeles husker etter cirka ett par døgn vil man også huske senere. Læringskurven viser hvor raskt vi lærer. Vi husker mest informasjon etter første repetisjon. Informasjonsmengden vi lærer avtar etter hvert som repetisjonene øker.

Ebbingaus fant også opp setningsutfylling som metode for å studere språkforståelse hos barn. Metoden går ut på at et ord i setningen er utelatt og barnet skal sette inn det riktige ordet. Alfred Binet lånte denne metoden som en av deltestene i Binet-Simon Intelligence Scale.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg