O-fag var et skolefag i grunnskolen med innhold hentet stort sett fra naturfag og samfunnsfag. Faget fantes i norsk skole i perioden fra 1974 til 1997. Navnet o-fag er en forkortelse for orienteringsfag.

Faktaboks

Også kjent som

orienteringsfag

Innhold

O-fag besto av en rekke tidligere fag: heimstadlære, samfunnsfag (herunder geografi og historie) og naturfag.

Begrunnelsen for at undervisningen på de laveste klassetrinnene ikke skulle være fagdelt var i hovedsak pedagogisk. Et argument var at den virkelige verden ikke følger faglige grenser. Det ble også hevdet at undervisningen lettere kunne legges til rette ved å være aktivitetsbasert og orientert mot dagligdagse temaer og emner. O-faget var på mange måter en videreføring av heimstadlære og ideene fra reformpedagogikken.

Historie

O-fag kom inn i norske læreplaner med Mønsterplan for grunnskolen i 1974. Det ble da et fag for 1.–6. klassetrinn. Faget ble videreført i Mønsterplanen av 1987, også der som et fag på grunnskolens barne- og mellomtrinn.

I læreplanreformene på 1990-tallet (Reform 94 og L97) ble o-fag avskaffet, blant annet fordi det naturfaglige stoffet i o-fag ikke ble tilstrekkelig dekket av lærebøker og undervisning. Naturfag ble da et eget skolefag i grunnskolen, som fra da av var tiårig. I denne perioden (1997–2006) hadde naturfaget betegnelsen «Natur- og miljøfag».

I Kunnskapsløftets læreplan er samfunnsfag og naturfag separate fag fra 1. til og med 10. klasse. Det samme gjelder i læreplanen til «Fagfornyelsen», som ble innført fra 2020.

Kritikk

Intensjonen med o-fag var at det skulle være nokså likt tilfang av lærestoff fra natur- og samfunnsfag.

En utredning for Kirke- og Undervisningsdepartementet (Naturfagutredningen) viste imidlertid at både lærebøkene og den faktiske undervisningen i stor grad neglisjerte naturfaglig lærestoff. Utredningen viste også at lærebøkene i o-fag var skrevet av forfattere uten naturfaglig bakgrunn, og at de var preget av faglige feil og til dels fordommer. Dessuten ble faget undervist av lærere som ikke hadde faglig grunnlag for enkeltfagene.

Denne kritikken var en viktig grunn til at o-fag i 1997 ble nedlagt som skolefag i læreplanverket for den 10-årige grunnskolen. Etter dette er naturfag og samfunnsfag egne skolefag gjennom hele grunnskolen.

Les mer i Store norske leksikon

Eksterne lenker

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg