Faktaboks

Jean-Baptiste Carpeaux
Uttale
karpˈå
Født
11. mai 1827, Valenciennes, Frankrike
Død
12. oktober 1875, Parc de Bécon, Courbevoie, Frankrike
Carpeaux, Jean-Baptiste (skulptur: Dansen)

Dansen av Jean-Baptiste Carpeaux fra 1873. Replikk etter originalen på Operaen i Paris fra 1869. Ny Carlsberg Glyptotek i København.

Carpeaux, Jean-Baptiste (skulptur: Dansen)
Av /※.

Jean-Baptiste Carpeaux var en fransk billedhugger. Han var elev av François Rude og Francisque Joseph Duret. I Italia mottok Carpeaux særlig inntrykk av Michelangelos kunst. Senere tok han romantikkens skulptur i realistisk retning.

Carpeaux sine komposisjoner har med sin ledige gruppering og frihet i formen et pittoresk preg, samtidig med at hans figurer viser så vel intensitet som følsomhet. Dette understrekes av den uredde måten han griper inn i den skulpturelle massen på, og gir et sterkt lysspill som aksentuerer gruppering og enkeltheter. Men detaljene gir han hele tiden med sterk realisme.

Det betydeligste av hans tidlige verker er Ugolino og hans sønner (1862) i Tuilerihagen i Paris. Hans hovedverk er den berømte, lidenskapelig bevegede marmorgruppen Dansen (1869) utenfor operaen i Paris. Sentralt står relieffet Flora på Tuilerienes florapaviljong (1866) og monumentet over Antoine Watteau (1870). Spektakulær er fontenen med de fire verdensdelene som bærer jordkloden, ved observatoriet i Paris (1872), med hester utført av Emmanuel Frémiet.

Han ble svært populær og fikk anledning til å portrettere en rekke av det andre keiserdømmets fremtredende personligheter.

Carpeaux virket også som maler. Hovedverket er Berézowskis attentat mot Napoleon 3 (1867).

Les mer i Store norske leksikon

Faktaboks

Jean-Baptiste Carpeaux

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg