Etter å ha prøvd seg i ulike litterære former vart poesien den føretrekte sjangeren hans, og diktinga måtte vere på morsmålet. Vanlege folk, ikkje berre lærde, skulle bidra til tenking og utvikling. Frå rundt 1800 skreiv han i hovudsak dikt, som var stadig meir frigjorde frå klassiske formreglar. Åra frå 1800 til 1806 var høgproduktive. Då skreiv han flesteparten av dei dikta som seinare vart gullstandarden i tysk lyrikk.
Dikta til Hölderlin er prega av både klassisisme og romantikk, dels skrivne etter strenge formkrav, dels i frie former. Temaa er ofte henta frå gresk oldtid. Nokre handlar om universelle opplevingar, andre har nasjonalromantisk innhald. I 1846 vart dei samla dikta hans gitt ut. Seinare vart det funne stadig nye dikt som vart publiserte.
Dei tidlege hymnane til Hölderlin syner påverknad frå Klopstock, mellom anna for bruk av det antikke metrum (elegiene Menons Klage um Diotima, Der Wanderer, Brot und Wein). I Hölderlins seinare lyrikk kjem det mytiske tydelegare fram. Her kjem også førestillinga om fedrelandet inn i den mytiske sfæra som legg vekt på dei tidlause kreftene i tilværet (odene Der Main, Der Rhein, Heidelberg).
I dei seinare hymnane sprenger visjonane dei metriske grensene, og Hölderlin finn fram til friare rytmar. Etter kvart vert alle grammatisk-logiske samanhengar løyste opp, diktet beveger seg mødesamt frå ord til ord i dunkle fråsegner. Eit utval av dikta hans finst i norsk omsetjing Kom no eld! Dikt i utval 1799–1806 (1996, omsett av Torgeir Skorgen).
Samtida til Hölderlin var prega av uro, også i det indre livet hans. Melankolien gjekk over i depresjonar, og i 1807 vart han erklært sinnssjuk. Dette hindra han ikkje i å dikte lenger. Det siste han gjorde ferdig før han døydde, var ein songsyklus, i 1841–1843, utgitt under pseudonymet Scardanelli.
Kommentarar
Kommentarar til artikkelen blir synleg for alle. Ikkje skriv inn sensitive opplysningar, for eksempel helseopplysningar. Fagansvarleg eller redaktør svarar når dei kan. Det kan ta tid før du får svar.
Du må være logga inn for å kommentere.