Karl Oscar Isakson var en svensk-dansk maler. Hans tidlige arbeider som Hod og Loke (1903–04) og Gutt som planter (1905–09) er holdt i en romantisk preget, koloristisk finstemt linjestil. Men under inntrykk av moderne fransk kunst, Paul Cézanne, fauvistene og senere kubismen, utviklet han en klar og uttrykksfull kolorisme. Motivene er helst landskaper og stilleben, modellstudier og en del portretter, dessuten fra senere år en rekke religiøse komposisjoner.
Isakson gikk i 1891–1897 i malerlære i Stockholm og var i 1895–1896 Carl Larssons medhjelper i arbeidet med freskene i Nationalmuseum. I 1897–1901 besøkte han Kunstakademiet i Stockholm, var i 1902–1905 i København elev av Kristian Zahrtmann, oppholdt seg i 1905–1907 og i 1913–1914 i Paris, men bodde ellers resten av sitt liv i København. Her og om somrene på Christiansø ble hans livsverk til, bare kjent av noen få venner, og først minneutstillingen etter hans død fastslo hans stilling som en av Nordens betydeligste kolorister.
Isakson er fyldig representert i museene i København, Stockholm og Göteborg. Nasjonalmuseet/Nasjonalgalleriet i Oslo eier en sittende kvinneakt og et blomsterbilde.
Kommentarer
Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.
Du må være logget inn for å kommentere.