Faktaboks

Bronislaw Malinowski
Født: Bronislaw Kaspar Malinowski
Uttale
malinˈowski
Født
7. april 1884, Kraków, Østerrike-Ungarn (nå Polen)
Død
16. mai 1942, New Haven, Connecticut, USA
Bronislaw Malinowski

Bronislaw Malinowski

Av /NTB Scanpix ※.

Bronislaw Malinowski var en polsk-britisk sosialantropolog, opprinnelig fra Kraków i de polsktalende områdene av det tidligere dobbeltmonarkiet Østerrike-Ungarn (Kraków ligger i dag i Polen).

Malinowski kom fra en polsk familie og fikk sin første akademiske utdannelse (en filosofisk doktorgrad fokusert på matematikk og fysikk) fra universitetet i sin hjemby (Det jagellonske universitet). Han ble sterkt fascinert av den britiske antropologen James Frazers verk, The Golden Bough, og begynte i 1910 å studere antropologi ved London School of Economics, hvor dette faget nylig var blitt etablert. Han ble fort en av de store banebrytere innen faget og regnes i dag som en av grunnleggerne av sosialantropologien. Det er på grunnlag av hans fokusering på å forstå hvordan enkle samfunn (det som i samtida ble kalt «primitive samfunn») fungerer, noe han mente krevde intensive feltarbeid som forskningsmetode. Det betyr at forskeren selv samler sitt stoff ved aktiv deltakelse i samfunnet som studeres («deltakende observasjon»). Han bidro sterkt til å utvikle funksjonalismen som viktig skoleretning innen antropologi og andre samfunnsvitenskaper.

Malinowski tok sin andre doktorgrad på basis av en studie av familien blant australske aboriginere og et feltarbeid på øya Mailu utenfor sørkysten av Papua New Guinea, men er mest kjent for sitt langvarige feltarbeid på Kiriwina og andre av Trobrianderøyene (1914-1917). I forbindelse med utbruddet av den første verdenskrigen forbød de australske myndighetene Malinowski (som fortsatt var østerriksk-ungarsk statsborger) å returnere til Europa. Det var denne omstendigheten som ga ham mulighet og tid til å gjennomføre det feltstudiet som det meste av hans vitenskapelige forfatterskap bygger på. Senere gjorde han også feltarbeider i Afrika og i Mexico. Han ble ansatt som reader (tilsvarende «førsteamanuensis») ved University of London i 1924 og utnevnt til professor i 1927. Han var også i perioder knyttet til London School of Economics og til Yale-universitetet i USA. Malinowski ble snart en sentral lederskikkelse i antropologimiljøet i Storbritannia og hans seminarer trakk også deltakere fra andre fagmiljøer. Mange av den kommende generasjonen av britiske sosialantropologer, deriblant Raymond Firth, Edmund Leach og Edward Evan Evans-Pritchard, var blant hans studenter. Han var også veileder for den kenyanske antropologen, Jomo Kenyatta, som senere ble president i hjemlandet.

Foruten utformingen av teorien om feltstudiet som metode, omfatter Malinowskis forfatterskap blant annet analyser av familiens karakter i matrilineære samfunn (som trobriandersamfunnet) og av hvordan trobriandernes sjøferder tilknyttet ritualiserte gavebytter av prestisjegjenstander (den såkalte kula-ringen) fungerte til å integrere øyene i et regionalt nettverk av handelsrelasjoner. Blant annet gjennom disse analysene viste han at innflytelsesrike teoretiske byggverk som psykoanalyse og nyklassisk økonomisk teori var lite egnet til å favne om den kulturelle variasjonen som antropologer studerer. Malinowski leste også Durkheim og andre andre samtidige forfattere tilhørende den franske sosiologiske skolen, men var lite fornøyd med deres abstrakte samfunnsbegrep. Til forskjell fra forskere som relaterte sin funksjonalisme til denne sosiologien, gjorde Malinowski utstrakt bruk av kulturbegrepet som han relaterte til individene og deres motiver for handling. Hans funksjonalisme lar seg dermed forstå som forankret i naturlige betingelser for kulturell variasjon: Kulturelle praksiser kan ikke variere mer enn at de lokalt fungerer til at naturlige menneskelige behov (for ernæring, hvile, forplantning, og så videre) oppfylles.

Malinowskis dagbok (opprinnelig skrevet på polsk) fra tida på Trobriandene skapte en del oppsikt når den ble oversatt og utgitt i bokform i 1967. Den er svært subjektiv og dermed høyst ulik hans øvrige forfatterskap. Fordi Malinowski her blant annet gir fritt utløp for egne fordommer overfor de innfødte og deres kultur, satte den mange av hans tidligere studenter i forlegenhet. Noen av dem mente at boka aldri burde blitt utgitt. Senere fikk boka likevel en klassikerstatus som et tidlig eksempel på antropologisk refleksjonslitteratur.

Noen av Malinowskis viktigste verker:

  • The Family among the Australian Aborigines: A Sociological Study (1913)
  • Argonauts of the Western Pacific (1922)
  • Crime and Custom in Savage Society (1926)
  • Sex and Repression in Savage Society (1927)
  • The Sexual Life of Savages in North-Western Melanesia: An Ethnographic Account of Courtship, Marriage, and Family Life Among the Natives of the Trobriand Islands, British New Guinea (1929)
  • The Dynamics of Culture Change: An Inquiry into Race Relations in Africa (1945)
  • Coral Gardens and Their Magic (1935)
  • A Scientific Theory of Culture and Other Essays (1944)
  • Magic Science and Religion (1948)
  • Sex, Culture, and Myth (1963)
  • A Diary in the Strict Sense of the Term (1967)

Les mer i Store norske leksikon

Litteratur

  • Kuper, Adam (1983). Anthropology and anthropologists: The modern British School. London:Routledge and Kegan Paul.
  • Young, Michael W. (2004). Malinowski : Odyssey of an anthropologist 1884–1920, isbn 0-300-10294-1

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg