Faktaboks

Emmanuel Lévinas
Uttale
lévinˈas
Født
12. januar 1906, Kaunas, Litauen (da: Kovno i Russland)
Død
25. desember 1995, Paris, Frankrike
Emmanuel Lévinas
Emmanuel Lévinas
Av .

Emmanuel Lévinas var en fransk-jødisk moralfilosof. Han var en sentral skikkelse innenfor såkalt postmoderne etikk, og var en viktig inspirasjonskilde for blant andre Jacques Derrida og Zygmunt Bauman.

Lévinas studerte i Strasbourg, siden i Freiburg under Edmund Husserl og Martin Heidegger, og deretter i Paris. Han var var professor i Poitiers i 1964–1967 og ved Paris-lærestedene Nanterre i 1967–1973 og Sorbonne fra 1973.

Filosofi

Lévinas arbeidet i forlengelsen av Husserls og Heideggers fenomenologi. Dette er særlig tydelig i hans første arbeider, og han vant først berømmelse som Husserl-kommentator. I 1950-årene begynte han for alvor arbeidet med å utforme sin originale filosofiske etikk med det formål å overskride den tradisjonelle ontologiens etiske nøytralitet.

Levinas' første hovedverk, Totalité et infini (1961), var blant annet inspirert av den dialogiske tenkningen til Franz Rosenzweig og Martin Buber. Han tar her utgangspunkt i vårt møte ansikt til ansikt med den Andre. Verket har undertittelen «et essay om det ytre», og det sentrale poenget er at vi ikke kan oppdage hva et menneske er ved å søke i vårt eget indre, men bare i møte med et annet menneske som møter oss som et ansikt.

Tradisjonelt har ontologien bestrebet seg på å finne en totalitet i virkeligheten, og Hegel er det klareste eksempelet på dette. Søren Kierkegaard hevder at det enkelte subjektet ikke lar seg begripe på denne måten. Lévinas nærer et slektskap med Kierkegaard på dette punktet, men hevder at det er den Andre, det andre mennesket, som sprenger totaliteten.

Dette forholdet til den Andre er grunnlaget for Lévinas' etikk. Etikken betraktes som filosofiens grunnlagsdisiplin, og Lévinas kaller derfor sin filosofi for fundamentaletikk, i motsetning til Heideggers fundamentalontologi. Disse tankene ble videreført i hans annet hovedverk, Autrement qu'etre ou au-delà de l'essence (1974).

I tillegg til hans filosofiske arbeider må også hans kommentarer til jødiske skrifter nevnes. De har en klar sammenheng med hans filosofiske arbeider, men Lévinas forsøkte aldri selv å foreta noen systematisk integrasjon av disse to sidene ved sin tenkning.

Øvrige verker

  • Humanisme de l'autre homme (1972, norsk utgave Den annens humanisme, 1993)
  • Noms propres (1975)
  • De Dieu qui vient à l'idée (1982)
  • Hors sujet (1987)
  • Entre nous (1991)

Les mer i Store norske leksikon

Litteratur

  • Critchley, S. & R. Bernasconi, red.: Re-reading Lévinas., 1991
  • Critchley, S. & R. Bernasconi, red.: The Cambridge Companion to Lévinas, 2002
  • Kemp, P.: Lévinas, 1992
  • Kolstad, H. m.fl., red.: I sporet av det uendelige: en debattbok om Emmanuel Lévinas, 1995
  • Aarnes, A., red.: Underveis mot den annen: essays av og om Lévinas, 1998

Kommentarer (2)

skrev Klaus Jøran Tollan

I en rekke kilder så er fødselsåret til Lévinas oppgitt til 1906 - og ikke 1905 slik det står i SN. Kan dere sjekke hva som er riktig?

svarte Georg Kjøll

Hei Klaus Jørgen. Det riktige fødselsåret er 1906, så jeg har rettet opp datoen hos oss nå. Grunnen til at 1905 var oppført hos oss var antakelig at Lévinas ble født på en tid og et sted hvor den julianske kalenderen ble benyttet, og ifølge denne falt hans fødselsdato på den 30. desember 1905. Men når man bruker den gregorianske kalenderen, som vi gjør i dag, er riktig fødseldato 12. januar 1906. Alt godt fra Georg

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg