I Paris i 1923 begynte Martinů å studere under Albert Roussel. Han arbeidet med Roussel helt til Roussel døde i 1937. I de første årene i Paris kan man derfor finne verk av Martinů med innslag av jazz, neoklassisisme og surrealisme, samt ikke minst Stravinskijs besettende rytmikk og klangverden. Martinů forsøkte seg frem først og fremst i ballettsjangeren, for eksempel Vzpoura (Opprøret) fra 1925, Motýl, který dupal (Sommerfuglen som trampet) fra 1926, Podivuhodný let (En fantastisk flytur) fra året etter, og Kuchyňská revue (Kjøkkenrevyen) fra 1927.
Hans mest kjente verk fra denne tiden er balletten Špalíček (engelsk The Chap-Book, Folkeboken / skillingstrykk) fra 1932–1933, som viste at hans bømiske og moraviske røtter fremdeles kunne skyte friske skudd. Det samme gjelder operaene Hry o Marii (Marias mirakel) fra 1934 og Davidlo za bránou (Teater bak porten) fra 1936.
Martinů vakte oppmerksomhet ved International Society for Contemporary Music (ISCM) i Siena i 1928, og i 1932 vant han Coolidge-prisen for beste kammermusikkverk for en strykesekstett. Verket kan sies å representere hans avslutning av eksperimentperioden.
Deretter ble det den neoklassiske stilen som tok over. I 1937 fullførte han operaen Julietta, basert på et surrealistisk teaterstykke av Georges Neveux. Operaen ble uroppført under Václav Talich i 1938. I 1939 komponerte Martinů en hyllest til den tsjekkiske motstandsbevegelsen med verket Polní mše (Feltmesse), en kantate for baryton, mannskor og orkester. Verket ble kringkastet, og Martinů ble svartelistet av nazistene og dømt in absentia. Da tyskerne nærmet seg Paris, ble Martinů nødt til å flykte.
Mens han ventet i Aix-en-Provence, komponerte han i 1940 sin Sinfonietta Giocosa for piano og sinfonietta. Martinů flyktet i januar 1941 med økonomisk hjelp av blant annet dirigenten for Basel kammerorkester, Paul Sacher, og fikk et nytt hjemland i USA.
Kommentarer
Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.
Du må være logget inn for å kommentere.