Faktaboks

Tilman Riemenschneider
Uttale
rˈi:mənʃnaidə
Født
1460, Heiligenstadt, Eichsfeld
Død
7. juli 1531, Würzburg
Levetid - kommentar
omtrentlig fødselsår
Tilman Riemenschneider: Det Hellige Blods Alter, 1501-05. St. Jacob kirke, Rothenburg
.
Tilman Riemenschneider: Midtfeltet i Det Hellige Blods Alter med "Jesu siste måltid". St. Jacobs kirke, Rothenburg
.
Lisens: CC BY SA 4.0

Tilman Riemenschneider var en tysk billedhugger som levde samtidig med Albrecht Dürer og Veit Stoss, og regnes for å være en av de fremste kunstnerne innenfor sengotikken i Tyskland.

Han var først og fremst en fremragende treskjærer. Lindetre var den tresorten han brukte mest, men han arbeidet også i sandstein, marmor og alabast. Selv om mange av verkene hans var malte og forgylte, var han blant de første tyske skulptørene som i flere arbeider også lot være å fargelegge trefigurene sine. Bare detaljer som øyne og lepper var malt, mens resten var behandlet med farget pigment.

Riemenschneider lærte sannsynligvis håndverket i Strasbourg og Ulm før han i 1483 flyttet til Würzburg der han etablerte et stort verksted med mange assistenter.

Han hadde i perioden 1504–1525 flere stillinger i byadministrasjonen. Under Bondekrigen (1524–25) satt han en kort tid i fengsel fordi han sympatiserte med opprørerne. Det førte til at han mistet kommunale verv og oppdragsgivere. Den tapte statusen gjorde at han nærmest ble glemt som kunstner etter sin død. Først da gravsteinen hans ble oppdaget i 1822, fikk han tilbake anerkjennelsen som en stor kunstner.

Riemenscnhneider ga sine figurer et sterkt menneskelig utseende. Ansiktene var ofte lange og magre med et melankolsk uttrykk. Gjennom en mesterlig behandling av materialet fikk han fram deres indre og dype følelser. Flagrende draperier med skarpe folder var typiske trekk. Verkene hans var mer balanserte og harmoniske enn mye av samtidig tysk kunst, og viser overgangen mellom sengotikk og renessanse.

Altertavler

Tilman Riemenschneider: Jomfru Marias Alter, ca. 1505-10. Herrgottkirche, Creglingen
.

Riemenschneider laget en rekke altertavler mellom 1485 og 1525, men det er bare to som fortsatt er bevart i sin helhet.

Hans tidligste dokumenterte verk var Münnerstadt-Alteret for kirken St. Maria Magdalena i Münnerstadt, påbegynt i 1490 og ferdig i 1492. Alteret var viet til Maria Magdalena, 10 meter høyt og en av de første utskårne altertavlene som ikke var fargelagt. Men det umalte verket ble tydeligvis den gang ikke godtatt som et ferdig arbeid, så i 1504–1505 fullførte Veit Stoss oppdraget med å male og forgylle altertavlen. Alteret ble demontert mellom 1649 og 1653, men i 1980 ble det delvis rekonstruert på samme sted med kopier og noen av de originale verkene. Resten av Riemenscneiders opprinnelige skulpturer er nå i museer i Berlin og München.

Det Hellige Blods Alter, utført i 1501–1505 i St. Jacob kirke, Rothenburg, er et hovedverk og det tidligst utførte av de to altertavlene som fortsatt er bevart og står på sin opprinnelige plass. I midtfeltet er det en fremstilling av Jesu siste måltid. Riemenschneider har skildret apostlenes bekymring gjennom levende ansiktsuttrykk og gester. Han har utformet gevantene slik at tydelig linjeføring i de skarpe foldene binder figurene sammen til et hele.

Den andre av de bevarte altertavlene er Jomfru Marias alter, utført i cirka 1505–1510 i Herrgottkirche, Creglingen. I midtfeltet vises Marias Himmelfart. Feltet krones av en utskåret baldakin med ornamentikk i et sirlig mønster preget av sengotisk stil. På sin typiske måte brukte Tiemenschneider også her linjene i draperiene til å binde figurene sammen og samle komposisjonen til en helhet. Figurene framstår nærmest som vektløse og de inderlige ansiktsuttrykkene forsterker det religiøse innholdet.

Arbeider i stein

Timan Riemenschneider: Eva, 1491-93. Franken Staatliches Museum für Kunst- und Kulturgeschichte, Würzburg
.
Lisens: CC BY SA 4.0

Skulpturene av Adam og Eva, utført i 1491–1493, på sydportalen til Marienkapelle i Würzburg, var hans første offentlige oppdrag i byen og markerte starten på hans berømmelse. De idealiserte kroppene er mykt modellert i lys sandstein. Adam og Eva ser unge og uskyldige ut, med et henført uttrykk i ansiktet. Riemenschneiders opprinnelige verk er nå erstattet av kopier. Originalene befinner seg i Franken Staatliches Museum für Kunst- und Kulturgeschichte, Würzburg.

Gravmælet for keiser Henrik II og Kunigunde er et hovedverk i marmor som Riemenschneider laget for Katedralen i Bamberg, påbegynt i 1499 og ferdig i 1513. Keiserparet er realistisk framstilt der de ligger på lokket av sarkofagen. Rundt sidene er det relieffer som viser scener fra legender knyttet til parets liv.

I 1519−1522 laget han altertavlen Begråtelsen, et relieff i sandstein. Verket var sannsynligvis opprinnelig var bestilt til et kapell i Rimpar, men ble overført til Klosterkirken i Maidbrunn i 1526. Etter fengselsoppholdet i 1525 var Riemenschneider mest opptatt med restaureringsarbeider og laget ikke flere selvstendige verk.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer (4)

skrev Trygve Nodeland

Det følger av en ellers fin artikkel at hans verk Begråtelsen er fra 1526, altså etter at han slapp ut av fengselet. Det er i strid med opplysningene på Deutsche Biographie (https://www.deutsche-biographie.de/gnd118600885.html#ndbcontent) og dessuten Haus der Bayerischen Geschichte (http://www.hdbg.eu/kloster/index.php/detail/geschichte?id=KS0195). Den siste kilden tidfester vel verket til før 1525. Hva kan kildene være til opplysningene i nærværende artikkel?

svarte Thurid Vold

Hei,
Takk for kommentaren til datering av Begråtelsen. Etter en nøyere gjennomgang av kildene er jeg enig med deg om en tidligere datering, 1519-1522. Da jeg skrev artikkelen brukte jeg bl.a. arkivet til National Gallery of Art, Washington DC, der det var utdrag fra katalogen til en utstilling om Riemenschneider i 2006. Der står det at Begråtelsen ble reist i Maidbronn i 1526. Men sannsynligvis var relieffet opprinnelig laget for en annen kirke, muligens i Rimpar, derfor denne unøyaktigheten med datering. Send meg gjerne en melding hvis du har funnet en annen datering. Jeg skal korrigere artikkelen i løpet av morgendagen.
Med hilsen Thurid Vold

skrev Trygve Nodeland

Takk for svar. Din datering 1519-1522 stemmer med Wikipedia-artikkelen på tysk om Kloster Mailbronn. Der hevdes det under overskriften "Riemenschneideraltar: Die Beweinung in Maidbronn" blant annet at "Der Altar wurde um 1519 bis 1522 geschaffen. Justus Bier datiert den Altar nach einem Steinmetzzeichen am Grabdenkmal Loren von Bibra in diese Entstehungszeit." Justus Bier er da identisk med Riemenschneiderforskeren med samme navn, som du sikkert kjenner til. Wikipedia på norsk som er min arena, kan ikke vise til Wikipedia på tysk som kilde i seg selv, men her har vi nokså gode og trygge referanser som kan "oversettes". Du har kanskje disse kildene tilgjengelig.

svarte Thurid Vold

Hei igjen,
Da er vi helt enige. Jeg har sett på samme kilde som du henviser til, og dateringen 1519-1522 er nok korrekt. Jeg retter som sagt feilen i løpet av dagen - før jeg i morgen drar til Roma. Der skal jeg bl.a. se nærmere på Il Gesu og Villa Farnesina, artiklene i snl trenger absolutt en oppgradering...:)
Med hilsen Thurid Vold

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg