Faktaboks

Marius Moaritz Ulfrstad
Marius Leonard Moaritz Ulfrstad
Uttale
ˈulfrstad
Født
11. september 1890, Ålesund
Død
29. oktober 1968, Oslo
Virke
Komponist, organist og musikklærer
Familie

Foreldre: Lærer Mauritz Ulvestad (1858–1919) og Lisa Kvalstein (1861–97).

Gift 1) 16.8.1919 med sanger Ragnhild Albertha Hovde (19.4.1895–26.10.1978), datter av fabrikkeier Albert Hovde (1853–1921) og Ragnhild Welle (f. 1861), ekteskapet oppløst 1940; 2) 3.6.1948 med Solveig Emilie («Molle») Heidenreich Mehus (8.10.1910–24.5.1994), datter av kontorist Trygve Schiørbeck (f. 1877) og Emma Heidenreich (f. 1872), ekteskapet oppløst 1952.

Marius Moaritz Ulfrstad

Foto 1965. Bilde fra Norsk biografisk leksikon

Marius Moaritz Ulfrstad
Av /NTB Scanpix ※.

Marius Moaritz Ulfrstad, norsk komponist og organist. Av hans verker må fremfor alt nevnes hans cirka 600 romanser og sanger. Mange er trykt, og blant de mest kjente er Tyteberet med tekst av Aasmund Olavsson Vinje. Også flere andre av hans sanger hadde i sin tid betydelig popularitet, blant annet Symra, Sporven.

Blant de mindre verkene hører et stor antall klaverstykker og en del korsanger. Blant de større verkene finner vi en klaver-konsert, to fiolin-konserter, fire symfonier, Arnljot Gelline og Ære det evige forår, begge til tekst av Bjørnstjerne Bjørnson og begge komponert 1932 for soli, kor og orkester. Nevnes må også scenemusikken til Munken Vendt, komponert i 1939.

Karriere

Ulfrstad tok eksamen ved Musikkonservatoriet i Oslo i 1910. Han foretok studier i Berlin hos Engelbert Humperdinck og Becker, og i Firenze hos Ildebrando Pizzetti. Han hadde videre komposisjonsstudier i Roma hos Ottorino Respighi, og hos Maurice Ravel i Paris.

Han debuterte som komponist 1919 med et program med egne romanser med sangerne Elisabeth Munthe-Kaas og Erling Krogh som medvirkende.

Ulfrstad gjenopprettet Musikk-Akademiet i Oslo i 1922. Samme år var han med og stiftet Unge tonekunstneres samfund og var medstifter av Ny Musikk, den norske seksjon av International Society for Contemporary Music, i 1923.

Ulfrstad fikk Statens kunstnerlønn i 1936.

Estetikk

Ulfrstads musikk er preget av det som kalles «norsk impresjonisme», stiltrekk fremtredende blant norske komponister i 1920-årene. Til dette kommer hans påvirkning fra norsk folkemusikk generelt og sunnmørsk natur spesielt. For Ulfrstad er det klangen som er det vesentlige, en klang løst fra det funksjonsharmoniske. Også ekspresjonistiske trekk kan spores i hans musikk, men intet går i retning av tolvtonestil.

Verk i utvalg

  • Konsert for fiolin og orkester nr. 1, En Musikk-scene, 1923
  • Symfoni nr. 2, Empor
  • Arnljot Geline (tekst Bj. Bjørnson) for soli, kor og orkester, 1932
  • Ære det evige forår (tekst Bj. Bjørnson) for soli, kor og orkester, 1932
  • Konsert for klaver og orkester, 1935
  • Lex Imperat, 1935
  • Munken Vendt, scenemusikk, 1939
  • Symfoni nr. 3, Norwegia, 1943
  • Møre og Romsdal suite, 1946
  • Karl Johans røde taarn, klaver og orkester
  • Symfoni nr. 4, Skjebnetid

Les mer i Store norske leksikon

Faktaboks

Marius Moaritz Ulfrstad
Historisk befolkningsregister-ID
pf01036392135690

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg