R. er først og fremst kjent som tegner og grafiker, men han arbeider også med større bilder i tusj, tempera, akvarell og olje. Hans billedverden har sitt utgangspunkt i den klassiske kulturhistorie. I akademitiden rendyrket han et sterkt abstrahert formspråk med gotiske arkitekturformer og klassiske tempelfasader som gjennomgangstema. Oppholdene i Paris, Hellas, Italia og Spania fikk avgjørende betydning for denne utvikling som kulminerte i en rekke Notre Dame-motiver fra 1960-årene. I disse bildene fremstår arkitekturfragmentene både som symboler og som strukturer i en streng billedkomposisjon, f.eks. Ikonostasen (akvarell og tempera, Høstutstillingen 1963). Byggverket er her dekomponert til rektangulære fargefelter som fyller hele billedflaten i parallelle plan. De dempede ulmende fargene varierer mellom transparente og tette partier og skaper fornemmelse av rom sett i et vibrerende halvlys. I pennetegninger og raderinger behandles de samme by-, hus- og arkitekturmotiver i en karakteristisk finstreket teknikk av tette, kryssende linjer. De menneskelige figurer virker ofte som små detaljer i de overveldende byggverk.
Mer dramatisk og malerisk utførte R. en rekke litterære motiver som Salomos høysang, La Divina Commedia, Daphne, Daphne, Cloë og Orpheus og Eurydike samt motiver fra Kristin Lavransdatter. Fra 70-årene ble hans bilder stort sett preget av en mykere linje, men uttrykksformen er ofte avhengig av teknikken han anvender. R. arbeider som grafiker med koldnålsraderinger, raderinger på plastplate, og litografier som bearbeides for hånd etter trykking. Han benytter også tusj og skrapeteknikk, f.eks. i illustrasjonene til Per Lønnings Tora-dråpa, hvor en mer dekorativ flatestil er brukt. Serien Mattheuspasjonen (1980) er derimot flyktige, poetiske impresjoner fra Italia, utført i tusj med fjærpenn. R.s arbeider utmerker seg ved en presis og gjennomarbeidet form og utførelse. De retrospektive utstillinger, Klassiske fragmenter, fra 1981 og -82, viste at hans motivkrets fremdeles var konsentrert om et menneskelig miljø med arkitekturen som det bærende element. I 1974 overtok R. den gamle sorenskrivergården Løken i Nordfjordeid, hvor han sammen med Siv Jørstad driver Leikvin kunstsenter og galleri.