Norske interesser orket ikke se på opp- og nedturene i San Francisco mer og ble enige med byen om å få Gjøa transportert tilbake Norge. Skuta så veldig fin ut på dette tidspunktet. Hun hadde blitt malt i forbindelse med det norske kongebesøket i 1968, og fikk et nytt strøk under forberedelsene til flyttingen. Selv innvendig så skuta fin ut. Imidlertid viste det seg at omtrent alt treverk var råttent. Det som hadde holdt seg best var det originale treverket i kjølen, kjølsvinet, bunnstokkene og noen av de nederste bordgangene. I 1972 ble Gjøa plassert på dekket av M/S Star Billabong, som ankom Oslo 2. juni som ledd i hundreårsfeiringen av Amundsens fødsel. Skuta ble formelt overlevert Norsk Sjøfartsmuseum på Bygdøy og ble liggende etter en ny restaurering ved kai foran Frammuseet.
I 2009 overtok Fram-komiteen ansvaret for Gjøa, og i juni 2013 åpnet H.M. Kong Harald og statsminister Jens Stoltenberg et nytt tilbygg til Frammuseet som nå huser Gjøa og utstillinger om blant annet ekspedisjonen og dagens Gjøahavn (Gjoa Haven) i Nunavut.
Kommentarer
Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.
Du må være logget inn for å kommentere.