I perioden fra 1925 til 1927 bodde Shahn i Europa og mottok inntrykk fra Paul Cézannes kunst. Det ble avgjørende for den forenkling som er så karakteristisk for hans kunstnerskap.
1931–32 utstilte Ben Shahn sin første serie sterkt sosialt engasjerte arbeider: 23 gouacher med motiv fra Sacco–Vanzetti-saken. I 1933 assisterte han Diego Rivera under arbeidet med fresker til Rockefeller Center. De ble senere overmalt fordi de var for politisk radikale og provoserende.
Shahn utførte flere andre muralmalerier, laget plakater for Kontoret for krigsinformasjon i 1930–40-årene og var ansatt av Farm Security Administration (1935–38) for fotografisk å dokumentere landarbeidernes situasjon.
Etter andre verdenskrig vek hans sosialrealisme for en mer personlig realisme, der han tok for seg psykologiske problemer. Hans abstraherende stil med klare farger har tilknytning til naiv kunst og folkekunst. Hans teorier ble utgitt i boken The Shape of Content (1957).
Kommentarer
Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.
Du må være logget inn for å kommentere.