Faktaboks

Carl Barks
Uttale
ba:ks
Født
27. mars 1901, Merrill, Oregon, USA
Død
25. august 2000, Grants Pass, Oregon, USA
Carl Barks
Carl Barks på besøk i Oslo i 1994
Carl Barks
Av /NTB.
Carl Barks

Carl Barks. Karakteristisk situasjon fra en Donald Duck-serie. Onkel Skrue overfuser sin nevø Donald.

Av /KF-arkiv ※.

Carl Barks var en amerikansk tegneserieskaper, kjent for sine serier om Donald Duck for Walt Disney. Barks skapte Andeby og karakterene onkel Skrue, B-gjengen, Dolly Duck, Petter Smart, Lille hjelper, Hakkespettene, Gulbrand Gråstein og Magica fra Tryll. Barks var en glimrende forteller med en enestående evne til personkarakteristikk og til å bygge opp historier. Han er anerkjent som en av de dyktigste tegneserieskapere på 1900-tallet.

Tidlig karriere og tegnefilm

Barks' utdannelse begrenser seg til åtte år på skole i Oregon og et korrespondansekurs i tegning i 1916. Etter en rekke mislykkede yrkesforsøk som bonde, tømmerhogger, cowboy, stålverksarbeider, jernbanearbeider med mer, begynte Barks i 1928 å tegne småfrekke vitsetegninger med halvnakne blondiner for humorbladet The Calgary Eye-Opener, der han etter hvert fikk fast jobb som redaktør.

I 1935 søkte han arbeid hos Walt Disney. Han fikk være på prøve i en måned, og ble fast ansatt som animatør, og ble etter hvert forfremmet til manusforfatter og hovedanimatør i teamet som laget kortfilmer med Donald Duck i hovedrollen. Han jobbet totalt med 36 Donald-filmer.

I 1942 forlot Barks Disney-studioet i Los Angeles på grunn av helseproblemer. Han flyttet til San Jacinto i California, hvor han hadde en plan om å bli hønsefarmer. Han fikk samtidig muligheten til å lage tegneserier basert på Disneys figurer. Nå etablerte han seg som frilanser for månedsbladet Walt Disney’s Comics and Stories.

Egne manus og kunstnerisk utvikling

Barks debuterte med Donald Duck Finds Pirate Gold (1942), laget i samarbeid med Jack Hannah og basert på en kassert idé til en animert langfilm. Da Barks fikk tilsendt den første originalskrevne Donald-historien til Walt Disney’s Comics and Stories, ble Barks så misfornøyd med manus at det var en svært forandret historie som ble sendt ferdig tegnet tilbake til redaktøren. Etter dette fikk Barks i oppdrag å både tegne og skrive én tisiders historie i måneden.

Donald var i filmene en blanding av klovn og bråkmaker, men figuren hadde alt rukket å utvikle seg i tegneren Al Taliaferros avisstriper. Taliaferro hadde også introdusert flere nye karakterer, som Bestemor Duck og Donalds nevøer, rampungene Ole, Dole og Doffen.

Andeby vokser frem

Barks skapte nå et nabolag rundt Donald, og etter hvert en hel by, Andeby. Barks prøvde å holde antall figurer til et minimum, så da de dukket opp hadde de først og fremst en funksjon for den enkelte historien. Etter hvert utviklet de seg til distinkte personligheter: Skrue McDuck, Petter Smart, fetter Anton, B-gjengen, nabo Jensen, Gulbrand Gråstein og Magica fra Tryll (Barks skapte også Donalds kjæreste, Dolly Duck, i kortfilmen Mr. Duck Steps Out fra 1940).

Barks' eldste serier var sterkt påvirket av situasjonskomikken i Disney-tegnefilmene. Senere fikk han muligheten til å lage lengre, eventyrlige serier, der kamp mot forbrytere og reiser til eksotiske land var tilbakevendende motiver, ikke minst etter at han fikk ansvaret for kvartalsbladet Uncle Scrooge fra 1952. Seriene om Petter Smart skiller seg ut ved å være korte, ofte med et litt absurd preg, og han laget også flere korte historier med både Hakkespettene og Dolly Duck i hovedrollen.

Tegnemessig så han opp til gamle mestere som Winsor McCay, E.C. Segar og Hal Foster, mens han også brukte populærvitenskapelige magasiner som National Geographic og Popular Science som inspirasjon.

En anonym tegner

Barks jobbet i fullstendig anonymitet, med figurer han ikke hadde noen eiendomsrett over. Han fikk ikke signere noen av seriene, og mottok heller ikke gratiseksemplarer av bladene han tegnet for. Han ble for eksempel i 1940-årene et viktig forbilde for Osamu Tezuka, uten at «gudfaren av manga» kjente til navnet hans.

Selv da Walt Disney’s Comics and Stories i 1952 nådde toppen, med et opplag på 3,1 millioner eksemplarer, fikk Barks aldri mer betalt enn 45 dollar per side. Og først i 1957 mottok han sitt første fanbrev, adressert til «den gode tegneren», siden leseren ikke kjente navnet hans. Han ble første gang nevnt ved navn i essayet «The Comic World» i magasinet Fortnight i 1955, men det første Barks-intervjuet først ble publisert i fanzinen Comic Art i 1968.

Totalt tegnet Barks 6371 sider med Disney-tegneserier.

Pensjonisttilværelsen

Etter at han pensjonerte seg, skrev Barks en håndfull tegneseriemanus i 1970-årene, blant annet for bladet Junior Woodchucks, men han fikk størst suksess da Disney ga ham tillatelse til å lage oljemalerier av Disney-endene.

Han rakk også å bidra med to manus i 1990-årene, Skrue-historien «Horsing Around With History» (utgitt i 1994, på norsk som «Historien gjentar seg») og Donald Duck-serien «Somewhere Beyond Nowhere» (utgitt i 2010, på norsk som «Donald Duck i ingenmannsland»).

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg