Nature morte: fruktkurv og bunt med asparges, olje på plate, 53,3x71,3 cm., malt av Louise Moillon 1630, kvinnelig fransk maler. Kunstneren har lagt stor vekt på å skildre detaljer. I motsetning til flere lignende malerier på 1600-tallet, som ofte er overlesset med frukt, matvarer og gjenstander, har kunstneren inkludert få gjenstander.
Art Institute of Chicago.
Lisens: CC0 1.0 Universal
Nature morte: frukt, mugge og glass, olje på lerret, 33,5x43 cm., malt av Jean-Baptiste Chardin 1726-1728.
National Gallery of Art, Washington.
Lisens: CC0 Public Domain

Nature morte er en fransk betegnelse for et motiv i maleri, tegning, grafikk og fotografi som består av stillestående gjenstander.

Faktaboks

Uttale
natˈyr mårt
Også kjent som
'død natur', fransk betegnelse for

Gjenstandene er vanligvis stilt opp på et bord. En typisk oppsats kan bestå av et utvalg av følgende matvarer, pyntegjenstander og kjøkkentøy: frukt, blomster, vilt, fisk, skalldyr, glass, flasker, vaser, bestikk og servise. Andre aktuelle gjenstander kan være kranier, timeglass, musikkinstrumenter, bøker, lysestaker, penn og blekk.

Forskjellige betegnelser

Betegnelsen for denne typen genremotiv varierer fra land til land. Forskjellene kan være preget av de kunstneriske tradisjoner som har vært og fremdeles er aktuelle i hvert enkelt land.

Den franske betegnelsen nature morte (død natur) har en eldre forløper i vie coye (stille liv). Tilsvarende italiensk betegnelse er natura morta (død natur). Den spanske betegnelsen er bodegón (avledet av bodega). I engelsktalende land bruker man betegnelsen still life (stille liv). Den nederlandske betegnelsen er stilleven (stille liv).

I Norge anvender man betegnelsene stilleben (stille liv) og nature morte, som også er regelen i Danmark og Sverige.

Standardmotiv og symbolikk

På 1600- og 1700-tallet hadde de utvalgte gjenstandene som danner motivet, gjerne symbolsk innhold. I bilder med nature morte som motiv fra før cirka 1850 er rikdom og livets forgjengelighet ofte satt opp som motsetninger.

Etter cirka 1850 blir gjengivelsen av de oppstilte gjenstandenes farge, form og tekstur det sentrale.

Nature morte er et standardmotiv i visuell kunst. Kunstskoler har nature morte som fast øvingsoppgave. I pedagogisk sammenheng dreier nature morte seg om oppstilling av gjenstander, det vil si komposisjon.

Selvstendig motiv eller delmotiv

Nature morte kan danne et selvstendig og avgrenset motiv, men kan også inngå som del av et annet motiv.

Historikk

Nature morte, olje på lerret, 59,5x72,8 cm., malt av Paul Cézanne cirka 1890. Denne typen motiv er velegnet til å eksperimentere med komposisjon, form og farge i rom og flate. Her tenderer bordplaten, frukt og andre gjenstander mot å bli lagt ned i flaten - det todimensjonale.
/Nasjonalmuseet, Oslo.
Lisens: CC BY 4.0

Den italienske renessansekunstneren Jacopo de Barbari, som var virksom i Nederlandene og Tyskland, blir regnet som den første som utførte et maleri med oppstilling av gjenstander som motiv.

På 1600-tallet fikk denne typen motiv stor utbredelse i Nederlandene.

Med betegnelsen nature morte har dette motivet hatt stor oppslutning blant malere i Frankrike fra og med 1800-tallet og helt frem til samtidskunsten.

Nature morte: Brioche, olje på lerret, 65,1x81 cm., malt av Édouard Manet 1870. Hvit serviett, blomst, polert kniv, brioche, fersken, plommer i kurv, druer, rød eske - gjenstander som pirrer sansene. En tilsynelatende tilfeldig oppsats på bordet er planlagt for å utløse betrakterens respons.
Metropolitan Museum of Art, New York.
Lisens: CC0 1.0 Universal
Dødt fuglevilt, olje på lerret, malt av Adolph Tidemand 1857.
Nasjonalmuseet, Oslo.
Lisens: CC BY 4.0

Les mer i Store norske leksikon

Litteratur

  • Langmuir, Erika (2011). A closer Look. Still Life. London: National Gallery

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg