Kosmisk bakgrunnsstråling
Strålingen fra universets opprinnelse hadde opprinnelig en energi som tilsvarte flere milliarder grader Celsius, men den er nå blitt avkjølt til –270 °C, bare 3 grader over det absolutte nullpunkt, og man observerer den typisk på bølgelengder i millimeter- og centimeter-området.
Av /ESA.
universets historie
En illustrasjon av hvordan vi tror universet har utviklet seg siden big bang. Universets alder øker oppover i figuren. Den kosmiske bakgrunnsstrålingen ble dannet da universet ble gjennomsiktig, om lag 380 000 år etter big bang. Etter dette har strålingen beveget seg gjennom rommet og blitt rødforskjøvet på grunn av universets ekspansjon. Legg merke til at tiden i figuren ikke øker jevnt; den første delen av universets historie er kraftig forstørret.
universets historie

Kosmisk bakgrunnsstråling er rester av den elektromagnetiske strålingen som fylte universet helt i begynnelsen. Den kosmiske bakgrunnsstrålingen er jevnt fordelt overalt i universet, og kalles noen ganger «ekkoet etter Big Bang». Målinger av bakgrunnsstrålingen har vært med på å gi astronomer forbløffende god kunnskap om universets struktur og utvikling.

kˈosmisk bakgrunnsstråling
Også kjent som

cosmic microwave background (CMB)

kosmisk mikrobølgebakgrunnstråling

Kosmisk bakgrunnstråling er ikke det samme som kosmisk stråling, som er en annen form for bakgrunnsstråling.

Egenskaper

Den kosmiske bakgrunnsstrålingen har bølgelengder i millimeter- og centimeter-området, det vil si mikrobølgeområdet. På grunn av universets utvidelse har strålingen mistet så mye av sin energi at den nå tilsvarer strålingen fra et legeme på –270 °C, det vil si bare tre grader over det absolutte nullpunkt.

Den kosmiske bakgrunnsstrålingen er svært jevnt fordelt og kommer fra alle retninger på himmelkulen. Mer og mer nøyaktige observasjoner av strålingen de siste tiårene gir astronomene et stadig mer detaljert bilde av de ørsmå ujevnhetene i strålingen. Analyse av disse ujevnhetene i stråling gir kunnskap om variasjonen i tetthet i det tidlige univers, og om hvordan disse tetthetsvariasjonene over tid utviklet seg til strukturer som galakser og galaksehoper.

Observasjoner

Det er gjennom undersøkelser med satellitter astronomene har fått mest informasjon om den kosmiske bakgrunnsstrålingen. Det er spesielt romteleskopene Planck (sendt opp i 2009), WMAP (sendt opp i 2001) og COBE (sendt opp i 1989) som har bidratt til økt forståelse av strålingen.

1. Intensiteten av strålingen fordeler seg over bølgelengdene på en karakteristisk måte, som med ekstrem nøyaktighet tilsvarer strålingen fra et perfekt absorberende (svart) legeme, såkalt Planck-stråling.
  2. Strålingen er den samme fra alle retninger innenfor en nøyaktighet på 0,01 promille.
  3. På dette nivået har man ved hjelp av flere instrumenter, både på bakken og i rommet, spesielt rominstrumentet WMAP (Wilkinson Microwave Anisotropy Probe, opp i 2001), funnet små intensitetsforskjeller som har sammenheng med de aller første fortetninger av materie i universet. De har sannsynligvis sin opprinnelse i de første små brøkdeler av et sekund av universets historie.

Observasjoner av bakgrunnsstrålingen brukes ofte sammen med observasjoner av supernovaer i fjerne galakser og fordelingen av materie i universet på stor skala, for å kartlegge universet.

Oppdagelse

Eksistensen av den kosmiske bakgrunnsstrålingen ble forutsagt av den amerikanske fysikeren George Gamow ut fra big bang-modellen. I 1965 ble bakgrunnsstrålingen observert med en stor radioantenne av de to radioastronomene Arno Penzias og Robert Wilson. For denne oppdagelsen delte Penzias og Wilson den ene halvparten av Nobelprisen i fysikk i 1978.

Eksterne lenker

skrev sigrid holtan

Heter han ikke Arno Penzias og ikke Arne?

svarte Anne Eilertsen