Swift
Illustrasjon av romobservatoriet Swift, som leter etter gammaglimt.

Neil Gehrels Swift er et amerikansk romobservatorium som hovedsaklig observerer gammaglimt, som er svært kortvarige, energiske lysfenomener.

av engelsk, ‘rask’

Neil Gehrels Swift ble skutt opp 20. november 2004. Romobservatoriet er utstyrt med et instrument som oppdager glimtene, slik at to høyoppløsningsteleskoper i løpet av omkring et minutt kan rettes mot selve fenomenet og ettergløden for studier i bølgelengdeområdene gamma, røntgen, ultrafiolett og synlig lys. Samtidig varsler satellitten forskere og bakketeleskoper rundt på kloden om observasjonen.

Neil Gehrels Swift oppdager rundt 100 glimt per år, og har registrert nye, kraftige typer kosmiske eksplosjoner. Blant annet observerte Swift 17. august 2017 et gammaglimt som etterfulgte observasjoner av gravitasjonsbølger, som sannsynligvis skyldtes kollisjonen av to nøytronstjerner.

Det neste romteleskopet for observasjoner av gammastråling, Fermi, ble satt i drift i juni 2008.