Fomalhaut
Stjernen Fomalhaut.
Av /NASA, ESA/Hubble og Digitized Sky Survey 2.
Lisens: CC BY 4.0
Fomalhaut

Støvringen som omgir stjernen Fomalhaut fotografert av romteleskopet James Webb. Fomalhaut befinner seg bak den svarte flekken i sentrum.

Av .

Fomalhaut er det arabiske navnet på stjernen α Piscis Austrini. Fomalhaut er den mest lyssterke stjernen i stjernebildet Sørlige fisk med en tilsynelatende størrelsesklasse på 1,2. Stjernen har en hvit farge.

fomalhˈaut
av arabisk fam-al-hut, ‘fiskens munn’
Også kjent som

α Piscis Austrini

Fomalhaut er omgitt av en skive av støv. Her er det tidligere blitt observert en sammenklumping, som først ble oppfattet som en eksoplanet, kalt Fomalhaut b. Senere observasjoner tyder på at denne planeten ikke eksisterer likevel, men at det heller er en ekspanderende støvsky, sannsynligvis generert av en kollisjon mellom legemer i støvskiven som omgir Fomalhaut.

skrev Håkon Dahle

Nyere observasjoner fra HST og JWST indikerer at Fomalhaut b ikke lenger er detekterbar. Observasjoner av endringer i objektets utstrekning over tid tolkes som at objektet ikke er en genuin planet, men en ekspanderende støvsky, sannsynligvis generert av en kollisjon mellom legemer i støvskiven som omgir Fomalhaut. Et nytt, lignende legeme er synlig i bilder fra JWST, som også viser tre belter i støvskiven som omgir Fomalhaut.
Referanse: "Spatially resolved imaging of the inner Fomalhaut disk using JWST/MIRI", Gaspar et al. 2023, Nature Astronomy https://www.nature.com/articles/s41550-023-01962-6