Dampkorvetten Nordstjernen var bygd i Horten ved Karljohansvern Verft og sjøsatt i 1862
/Norsk Maritimt Museum.

Nordstjernen var en norsk dampkorvett bygd ved Marinens hovedverft i Horten i 1862, som var i bruk fra 1864 til 1899.

Historie

Nordstjernen som losjiskip ved Marineholmen i 1940

Foto: Marinemuseet, Horten.

Nordstjernen ble sjøsatt 19. august 1862. Nordsjernen seilte sitt første tokt 20. juni 1864 og 23. juli sluttet den seg til eskadren dannet i beredskap i forbindelse med den dansk-tyske krig. Nordstjernen var en av marinens mest prominente skip siste halvdel av 1800-tallet, og representerte Norge ved åpningen av Suezkanalen i 1869, tusenårsjubileet til Island i 1874, og skulle også representere Norge ved hundreårsjubileet til USA i 1876, men ble forhindret på grunn av et utbrudd av tyfus ombord i skipet.

Nordstjernen ble fra 1893 til 1894 bygget om til kadettskip og fikk ny utrustning. Det ble tatt ut av bruk som dampkorvett 21. juli 1899, og var fra 1900 brukt som losjiskip. Det lå som losjiskip ved Marineholmen fra 1904 til den tyske okkupasjonen av Norge, og sank under andre verdenskrig i minefeltet Det Naue i Herdlafjorden ved Herdla, hvor det hadde blitt slept av tyskerne. Nordstjernen ble hevet og solgt til opphugging i 1945.

Spesifikasjoner

Nordstjernen var utstyrt med en dampmaskin med en ytelse på 600 hestekrefter som drev én propell, og var fullrigget med tre master og et seilareal på 1425 kvadratmeter. Skipet var i 1864 utrustet med 14 60-punds kanoner og to 24-punds kanoner.

  • Deplasement: 1632 tonn
  • Lengde: 65,5 meter vannlinje
  • Toppfart: 10 knop
  • Aksjonsradius: 1800 nautiske mil på maskin ved 8 knop
  • Mannskap: 225

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg