Flykabin
Større passasjerfly er utstyrt med overtrykkskabiner som gjør at man opprettholder et trykk som tilsvarer 1800 til 2400 meter over havet i kabinen uavhengig av flyhøyden.
Flykabin
Av /Unsplash.

Flymedisin er studiet av menneskekroppens reaksjoner på de uvante omgivelsene og bevegelsene vi blir utsatt for under flyging. Kroppen påvirkes under flyging av endrede trykkforhold, redusert oksygennivå, tørr luft, trange plassforhold, støy og vibrasjoner – herunder også turbulens.

Faktaboks

Også kjent som

engelsk aviation medicine, flight medicine, aerospace medicine

Flymedisin er et eget medisinsk fagfelt som omhandler de fysiologiske, medisinske, psykologiske og epidemiologiske problemene involvert i flyging og romfart, med sikte på å finne løsninger for hvordan vi kan fungere best mulig om bord i luftfartøy.

Flylege

Siden flyging av fly og romfartøy innebærer stor risiko og fysiske krav, som endringer i tyngdekraften og oksygentilbud, trenger piloter medisinske eksperter for å kunne ivareta sin egen og passasjerers sikkerhet. Helseproblemer som påvirker en pilot kan bety tap av hundrevis av liv, og derfor har flyleger som jobber for flyselskaper og militæret fokus på å lære piloter om godt kosthold, trening og sunn livsførsel. Syn, hørsel og lunge- og hjertefunksjon blir jevnlig kontrollert hos piloter, og flylegen har utdanning for å avgjøre om en pilot er helsemessig egnet for flyging. Før flysertifikat innvilges, må godkjenning fra autorisert flylege foreligge. Flyleger deltar også i utredningen av de helsemessige sider ved flyhavari når det er nødvendig.

Atmosfæren og lufttrykk

Når vi beveger oss oppover fra landjorda, blir atmosfæren stadig tynnere og inneholder derfor mindre oksygen. I en viss høyde vil kroppen få for lite oksygen. Dette kalles hypoksi. Når luften blir tynnere, minsker også luftrykket. Endringene i lufttrykk man kan oppleve under flyging, kan føre til problemer tilknyttet ørene og bihulene, eller det kan også føre til en egen sykdom kalt trykkfallsyke.

Lufttrykket kan reduseres atskillig før oksygenmengden i blodet avtar så mye at det får betydning for kroppens tilstand. Mennesker tåler høyder på inntil 3000 meter over havet godt og uten nevneverdige symptomer.

Større passasjerfly er utstyrt med overtrykkskabiner som gjør at man opprettholder et trykk som tilsvarer 1800 til 2400 meter over havet i kabinen uavhengig av flyhøyden. Det konstante lufttrykket i passasjerfly motvirker farene ved lavt trykk og oksygenmangel. Dersom man ikke hadde hatt overtrykkskabiner, ville man over 3000 meters høyde kunne ha utviklet akutt høydesyke ved flyturer av lengre varighet. Symptomer på slik akutt høydesyke ligner de fra forgiftning, for eksempel hodepine, svimmelhet, omtåkethet, nedsatt matlyst, kvalme, åndenød og slapphet. Symptomene lindres raskt ved tilførsel av oksygen.

Det lett nedsatte lufttrykket i vanlige passasjerfly kan gi symptomer fra kroppens hulrom, blant annet fra mellomørene, bihulene, magen og tarmen. På grunn av trykkforskjellen får man «dotter» og til dels smerter i ørene. Dette skyldes at kanalen mellom mellomøret og svelget (øretrompeten) klapper sammen. For å åpne øretrompeten og utligne trykkforskjellen på begge sider av trommehinnen hjelper det å tygge, gjespe eller svelge. En kan også holde for nesen og blåse forsiktig mot lukket munn til trykket utlignes over trommehinnene. For personer med forkjølelse eller sterkt blokkert mellomøre kan bruk av nesespray hjelpe. Hvis trykket ikke utlignes, kan trommehinnen i verst fall briste og forårsake hørselstap, svimmelhet og kvalme. Særlig ved forkjølelse tilstoppes kanalene til bihulene, og dette kan medføre smerter. Tarmluften utvides i høyere luftlag, og dette forårsaker økt luftavgang og magebesvær.

Tyngdekraftens innvirkning

Jagerfly

Flygning med jagerfly utsetter kroppen for raske akselerasjoner. Det kan påvirke blodtrykk og blodsirkulasjon.

Jagerfly
Av /Unsplash.

Piloter som flyr jagerfly kan oppleve problemer med blodtrykk og sirkulasjon under rask akselerasjon og når de utfører krappe svinger i høy hastighet. Under disse bevegelsene utsettes kroppen for ekstreme gravitasjonsforhold som kan trekke blod bort fra hjernen og hjertet, og ned i underkroppen. Dette kan føre til at piloten får tunnelsyn eller besvimer. For å forhindre disse potensielt dødelige situasjonene bruker jagerpiloter spesielle gravitasjonsdrakter som har blærer som fylles med luft for å hindre at blodet samler seg i underkroppen.

Turbulens

Turbulens er når luft begynner å strømme på en kaotisk og tilfeldig måte, og beveger seg opp og ned. Flyr man gjennom turbulens, vil flyet riste, og man kan få følelsen av at flyet synker ned i et tomrom på grunn av vertikale trykkgradienter i luftmassene. Under slike forhold vil de uvante bevegelsene utfordre likevekts- eller balanseorganet vårt. Dette kan medføre svimmelhet og uvelhet, ofte ledsaget av brekninger og hodepine.

Andre faktorer

Andre faktorer som man må være oppmerksom på innen flymedisin, er psykiske faktorer som angst, spenning og klaustrofobi. Med flyenes høye hastigheter og mulighet til å flytte seg mellom tidssoner, følger også forstyrrelser av døgnrytmen og brå klimaforandringer.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg