DIS er et tenningsanlegg i bil uten fordelingssystem for den høyspente elektriske spenningen frem til tennpluggene.
Et tenningsanlegg kan ha en coil per motorsylinder, eller en coil med flere høyspenningsuttak slik at det går en direkte kabel til hver enkelt motorsylinder. Tenningsnøkkelen blir derved den eneste bevegelige delen i tenningsanlegget, og systemet kan styres elektronisk. Et DIS-tenningsanlegg har et høyspentuttak per sylinder, der to og to sylindre blir gitt høyspent samtidig. Siden det er bare én sylinder som har bruk for gnisten den får på tennpluggen, blir den andre sylinderen gitt en «waste spark», en gnist uten nytte, som ikke gjør skade på motoren. Dette systemet av et tenningsanlegg var vanlig i overgang til fordelerløst tenningsanlegg og frem til dagens tenningsannlegg med en coil per sylinder.
Få og enkle deler gjør DIS-systemet driftsikkert sammenlignet med tenningsanlegg med fordelingssystem.
Kommentarer
Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.
Du må være logget inn for å kommentere.