I den katolske perioden i Norge, altså før reformasjonen, innledet askeonsdag den såkalte langfasten, en streng fastetid som varte helt til påske. Dagene før askeonsdag, fastelavn, var preget av feiring og fest. Fra og med askeonsdagen ble det slutt på den løsslupne livsførselen og overspisingen som kulminerte på fetetirsdag dagen før. Maten på askeonsdag skulle vitne om forsakelse og måtehold. Inntil slutten av 1800-tallet var det mange steder skikk at i alt man spiste denne dagen skulle det være aske, for eksempel ved at man strødde aske på grøten eller i suppen.
I middelalderen var askeonsdag en av kirkeårets store botsdager. Dette kom også til uttrykk gjennom liturgien. Det ble hengt opp en duk foran alteret som ble hengende i hele fastetiden. Alterskap ble gjerne lukket og helgenbilder dekket til. Før messen ble asken innviet mens det ble lest bønner.
På askeonsdag møtte de som skulle bøte for sine synder i kirken med spesielle botsklær og med aske i håret. Det ble kalt å kle seg «i sekk og aske». Uttrykket viser til en gammel, opprinnelig jødisk skikk for å uttrykke sorg eller anger, som er omtalt i Bibelen. Etter hvert ble det noen steder vanlig at presten tegnet et kors på pannen til alle som var til stede ved gudstjenesten.
I Danmark-Norge førte reformasjonen på 1500-tallet til at fasteplikten og de ordinære fastetidene fra den katolske tiden ble avskaffet. Man mente det var bedre å forberede seg til påsken ved å legge vekt på forkynnelsen, ikke fasteforskrifter. Imidlertid innebar ikke dette en omfattende endring av folks faste- og påskeskikker. En måte å tilpasse seg situasjonen på, var å legge askeonsdag til den stille uke, altså til dagen før skjærtorsdag.
Kommentarer
Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.
Du må være logget inn for å kommentere.