Faktaboks

Den Norske Opera & Ballett

DNO&B, Nasjonaloperaen, Nasjonalballetten, Operaen

Offisielt navn
DEN NORSKE OPERA & BALLETT AS
Organisasjonstype
Aksjeselskap
Forretningsadresse
Oslo
Stiftet
19.11.1957
Daglig leder
Geir Bergkastet
Styreleder
Anne Carine Tanum
Operaen i Oslo
Operahuset i Bjørvika med statuen av Kirsten Flagstad i forgrunnen
Operaen i Oslo
Lisens: CC BY SA 3.0

Den Norske Opera & Ballett er den norske nasjonalscenen for opera og ballett. Den består av Nasjonaloperaen og Nasjonalballetten, og er organisert som et aksjeselskap eid av den norske stat. Den ble etablert i 1957 og hadde åpningsforestillinger i 1958 (i teatret i Hamar på turné) og i 1959 (i Folketeatret i Oslo). Kirsten Flagstad ble den første sjefen. Siden 2008 har den hatt tilhold i operahuset i Bjørvika i Oslo.

Operasjef (siden 2020) er Randi Stene, ballettsjef (siden 2012) er Ingrid Lorentzen og direktør (siden 2017) er Geir Bergkastet. Den tyske dirigenten Karl-Heinz Steffens var musikksjef 2016–2017. Hans etterfølger Edward Gardner skal overta i 2024.

Operaen har om lag 600 ansatte, innbefattet 11 operasolister hvorav fire er nyutdannede praktikanter, et kor med drøyt 50 medlemmer, et corps de ballet med om lag 70 dansere og et orkester med 90 musikere. Barnekoret har om lag 70 barn fra 6 til 17 år.

Ballettskolen, etablert i 1965, har tilbud til 120 barn fra 6 til 16 år. I 2015 ble Nasjonalballetten UNG etablert, et ungdomskompani med målsetningen om å hjelpe de beste unge norske og internasjonale danserne til å bygge et grunnlag for en profesjonell karriere.

Operaens årlige driftsbudsjett er på drøyt 800 millioner kroner, hvorav om lag 760 millioner er offentlige tilskudd (2022). Etter flyttingen til operahuset i Bjørvika er operaens virksomhet blitt mer sammensatt med konsertvirksomhet innenfor flere sjangre. Samlet selges om lag 300 000 billetter hvert år, hvorav drøyt halvparten er til de om lag 160 opera- og ballettforestillingene på Hovedscenen.

Det offisielle navnet fra etableringen i 1957 og til 2008 var Den Norske Opera. Operasjefen var institusjonens sjef. I 2008 ble opera og ballett likestilte kunstarter i organisasjonen. En direktørstilling ble opprettet i tillegg til sjefene for operaen og balletten. Navnet ble endret til Den Norske Opera & Ballett.

Operahuset i Bjørvika

Operahuset, som ligger i strandlinjen i Bjørvika, er operaens hjemmearena og det første norske operahus noensinne. Det ble besluttet oppført ved stortingsvedtak i 1999 og er tegnet av Snøhetta AS, som vant en arkitektkonkurranse i 2000. Grunnarbeidene i havnebassenget i Bjørvika begynte i 2003 og bygget stod ferdig ved årsskiftet 2007-2008. Åpningsforestillingen var 12. april 2008.

Operahuset har to saler, Hovedscenen med 1350 sitteplasser og Scene 2 med opptil 400 sitteplasser. Huset har om lag 1100 rom totalt, og det er lagt til rette for konserter i mindre format også andre steder i huset. Hovedscenen har Norges største lysekrone, designet av Snøhetta i samarbeid med Hadeland Glassverk. Den har en diameter på 7 meter og veier 8,5 tonn. Sceneteppet er laget av den amerikanske billedkunstneren Pae White. Foajeen har kunstnerisk utsmykning av danske Olafur Eliasson.

Med en samlet gulvflate på 38 500 m² og ikledd lys marmor fra Carrara og granitt fra Rennebu, er operahuset blitt et landemerke i Oslo sentrum. Det er bygget slik at publikum kan gå opp på taket og bruke dette som et utsiktspunkt til fjorden og deler av byen. Huset har hovedinngang på landsiden og en terrasse med restaurant på sjøsiden. Ved adkomsten står Joseph Grimelunds statue av Kirsten Flagstad. I fjorden rett utenfor ligger flyteskulpturen She Lies av Monica Bonvicini.

Forhistorie

Etableringen av en nasjonalscene for opera kom sent i Norge sammenlignet med andre europeiske land. I den lange unionen med Danmark (fra 1380 til 1814) hadde Norge verken egen konge eller adel og var uten egen hovedstad. På begynnelsen av 1800-tallet fikk Norge sine første faste teatre, med Det offentlige Theater i Trondheim fra 1803 og Strömbergs teater i Christiania (Oslo) fra 1827.

Under ledelse av den svenske teatersjefen Ludvig Josephson på 1870-tallet hadde Christiania Theater sesonger med egne oppsetninger av både skuespill og opera, men etter en mindre brann i teatret ble operaen nedlagt og Josephson gikk av i 1877. Kampen for en norsk nasjonalscene for musikkdramatikk begynte.

Operasaken ble en gjenganger i offentligheten. I 1917 ble et operafond opprettet på initiativ av kritikeren Reidar Mjøen. Flere av forkjemperne for en nasjonal operascene, som komponisten Johannes Haarklou, mente at løsningen lå i statsstøtte til teatrene. Det drøyde imidlertid til slutten av mellomkrigstiden før teatrene kom på statsbudsjettet.

Helt frem til tiden etter andre verdenskrig ble opera spilt på mange forskjellige steder. I Oslo ble scener som Nationaltheatret, Eldorado, Centralteatret, Fahlstrøms Theater, Opera Comique, Casino og Søilen Teater benyttet. Det kom initiativer i Trondheim, Bergen og andre byer. Nationaltheatret hadde regelmessige operaforestillinger ledet av Johan Halvorsen fra etableringen i 1899 til 1919 og fra 1929 og til etterkrigstiden. Samtidig fikk Norge flere internasjonalt berømte operasangere. Norsk Operasangerforbund ble stiftet i 1926.

Et forspill til etableringen av Den Norske Opera kom i etterkrigsårene i form av Norsk Operaselskap. Dette ble etablert i Oslo i 1950 av brødrene Gunnar og Jonas Brunvoll. Musikksjef var ungareren Istvan Pajor. Norsk Operaselskap forberedte etableringen av Den Norske Opera på flere måter. Det ble gitt et lødig repertoar, innbefattet store satsninger som Aida og Boris Godunov, og to generasjoner norske operasangere fikk erfaring med større solistoppgaver. Den Norske Ballett, som var etablert i 1954 av Gerd Kjølaas og Rita Tori, fikk oppgaver og ble videreutviklet. En utstrakt turnévirksomhet til en rekke norske byer ble etablert. Dette ble viktige faktorer i etableringen av Den Norske Opera.

Historikk

Operasanger Kirsten Flagstad var den første sjefen for Den Norske Opera.

.
Lisens: Begrenset gjenbruk

Den Norske Opera ble vedtatt etablert av Stortinget i 1957 mot en bakgrunn av et vesentlig utvidet statlig engasjement i kulturlivet. I starten var den et aksjeselskap med Staten, Oslo kommune og Norsk Operafond som aksjonærer. Den verdensberømte sopranen Kirsten Flagstad ble den første operasjefen og Gunnar Brunvoll ble programsjef.

Virksomheten startet med en balletturné, som åpnet i teatret på Hamar 2. november 1958 og deretter besøkte en rekke større og mindre steder. På programmet stod blant annet 2. akt av Coppelia. Den offisielle åpningen i Oslo skjedde med den første operaoppsetningen, Lavlandet av Eugen d’Albert, i Folketeatret 16. februar 1959.

Folketeatret var knapt egnet som operahus, men Operaen kom til å ha tilhold her i nesten 50 år, til vårsesongen 2008. De bevilgede ressursene var til å begynne med knappe; Kirsten Flagstad bidro med egne midler til blant annet å holde et orkester som var stort nok.

Etter høstsesongen 1959 måtte Flagstad trekke seg fra stillingen på grunn av sykdom. Odd Grüner-Hegge, sjefdirigent for Oslo-Filharmonien, overtok og ledet operaen til 1969. Fra en enkel begynnelse vokste både opera- og ballettvirksomheten. Balletten satte de første helaftens ballettene på programmet. Operarepertoaret ble utvidet med både eldre opera og nyere verker. I 1966 ble det første kullet uteksaminert fra Operahøgskolen, og samtlige ble engasjert ved Operaen.

Arne Hendriksen og Aase Nordmo Løvberg, begge med solid faglig bakgrunn fra utlandet, ble operasjefer i 1970-årene. Under Bjørn Simensen, som var operasjef i to omganger, fikk Den Norske Opera oppmerksomhet i utlandet, med bemerkede oppsetninger av klassikerne og en rekke nye norske operaer. Den tyske dirigenten Heinz Fricke ble en viktig musikksjef; tilbake som gjest i 1990-årene ledet han norgespremieren på den komplette Der Ring des Nibelungen av Richard Wagner.

Staten overtok det fulle økonomiske ansvaret for operaen i 1983. Balletten skiftet samtidig navn til Nasjonalballetten. Operaen fortsatte i disse tiårene en utstrakt Riksopera-virksomhet med besøk i mange norske byer, men denne virksomheten ble trappet ned og erstattet av lokale operaselskaper.

Ideen om å bygge et operahus hadde vært drøftet i hundre år og kom nå igjen på bordet, som del av en bølge av slike byggeprosjekter i Norden. Operahuset i Bjørvika ble innviet i 2008 og var en omveltning hva angår arbeidsforholdene for de ansatte og operaens plass i bybildet.

Den første musikksjefen John Fiore gjorde et viktig arbeid med et forstørret orkester og flere store oppsetninger. I det nye huset samarbeider Den Norske Opera & Ballett ofte med andre operahus om operaoppsetningene. Antall faste solister og operaoppsetninger er imidlertid blitt redusert i det nye huset, som også brukes til en rekke andre typer konserter og virksomhet.

Operasjefer

Ballettsjefer

Musikksjefer

Direktører

  • Tom Remlov, 2008–2014
  • Nils Are Karstad Lysø, 2014–2017
  • Geir Bergkastet, fra 2017

Les mer i Store norske leksikon

Litteratur

  • Vollsnes, Arvid (red.). Norges opera & balletthistorie. Oslo: Opera forlag, 2010.
  • Brunvoll, Gunnar: Den Norske opera og den Norske ballett, 1999
  • Den Norske opera: et tilbakeblikk over den Norske operas opera- og ballettrepertoar gjennom de første 10 år, 1969
  • Kindem, Ingeborg: Den norske operas historie, 1941
  • Otterbeck, Jon, red.: Operaen, 2008

Eksterne lenker

Faktaboks

Den Norske Opera & Ballett
Sektorkode
6100 Statsforvaltningen
Næringskode(r)
90.012 Utøvende kunstnere og underholdningsvirksomhet innen scenekunst

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg