EFTA-domstolen i Luxembourg
EFTA-domstolen i Luxembourg består av en dommer fra hvert av medlemslandene Island, Norge og Liechtenstein. Domstolen er oppbygd som en mindre utgave av EU-domstolen og avgjør tvister mellom landene om tolkingen eller anvendelsen av EØS-avtalen.
Av /NTB.

EFTA-domstolen er en overnasjonal domstol opprettet av de EFTA-statene som i 1994 ble en del av EUs indre marked gjennom EØS-avtalen. EFTA-domstolens formelle grunnlag er Avtale mellom EFTA-statene om et overvåkningsorgan og en domstol (ODA). Avtalen ble signert 2. mai 1992, og trådte i kraft samtidig som EØS-avtalen 1. januar 1994. Plikten til å opprette en overnasjonal domstol med jurisdiksjon over de deltakende EFTA-statene følger imidlertid av selve EØS-avtalen (artikkel 108). I dag er det bare tre EFTA-land igjen i EØS, Norge, Island og Liechtenstein.

Til tross for navnet er EFTA-domstolen ikke en EFTA-institusjon. Den har ingen jurisdiksjon over EFTA-landet Sveits, som ikke deltar i EØS, og heller ingen oppgaver knyttet til EFTA-konvensjonen eller noen andre EFTA-relaterte avtaler enn EØS. Navnet skyldes at domstolen ble besluttet opprettet på et tidspunkt da man regnet med at alle EFTA-landene ville bli med i EØS.

EFTA-domstolen var ikke EØS-avtalepartenes førstevalg. Den opprinnelige planen var å opprette en felles EØS-domstol, som også kunne løse tvister mellom EU-siden og EFTA-siden i EØS. Denne planen ble blokkert av EU-domstolen da den i 1991 (Uttalelse 1/91) konkluderte med at en felles EØS-domstol ikke var forenlig med den rolle som EUs traktatverk tillegger EU-domstolen. Løsningen ble en egen domstol for EFTA-pilaren, uten jurisdiksjon over EU eller EUs medlemsland. EU-domstolen beholdt med dette full kontroll over hvordan EØS-avtalen tolkes og anvendes i EU.

Domstolens sammenseting

EFTA-domstolen består i dag av tre dommere, som utnevnes i fellesskap av de tre gjenværende EØS/EFTA-statene. I praksis velger hvert enkelt EFTA-land én dommer. Dette er i samsvar med praksis ved utnevnelser til EU-domstolen, men representerer likevel en utfordring for EFTA-domstolens rolle som en uavhengig kontrollør av EFTA-statene. I EU begrenses den enkelte medlemsstats innflytelse over EU-domstolen av domstolens størrelse, av at alle viktige avgjørelser treffes av et storkammer med 15 dommere og av at medlemsstatene ikke kan kreve at ens «egen» dommer skal delta i behandlingen av en konkret sak. Med Lisboatraktaten fikk dessuten EU etablert et uavhengig utvalg som vurderer egnetheten til medlemsstatenes dommerkandidater, noe EFTA-domstolen ikke har.

Som i EU-domstolen utnevnes EFTA-domstolens dommere for en periode på seks år, med muligheter for gjenoppnevning. Muligheten for gjenoppnevning er en utfordring for dommernes uavhengighet fra deres hjemland, men ordningen må sees i sammenheng med at dommernes vota er hemmelige. Det opplyses aldri om en avgjørelse er enstemmig eller avgjort under dissens 2:1.

EFTA-domstolens dommere velger selv domstolens president, for tre år av gangen. Presidenten er domstolens administrative leder, med kompetanse til å treffe visse prosessuelle avgjørelser. Alle realitetsavgjørelser treffes derimot av samtlige tre dommere. Det er derfor behov for å supplere domstolen med ad hoc-dommere i tilfeller av inhabilitet, sykdom mv., noe som er ivaretatt ved at EFTA-statene ved felles overenskomst har utarbeidet en liste med to ad hoc-dommere nominert av hvert land.

Sakstyper

EFTA-domstolen behandler i all hovedsak tre ulike sakstyper:

  • søksmål anlagt av EFTAs overvåkningsorgan (ESA) mot et EØS/EFTA-land som ikke oppfyller sine forpliktelser etter EØS-avtalen
  • søksmål anlagt av et EØS/EFTA-land eller private mot vedtak truffet av ESA (primært konkurranserett og statsstøtte)
  • spørsmål fra nasjonale domstoler om tolkningen av EØS-avtalen (prejudisielle spørsmål)

I det sistnevnte tilfellet kan EFTA-domstolen gi en rådgivende tolkningsuttalelse om hvordan EØS-avtalen er å forstå. Disse uttalelsene er ikke bindende for de nasjonale domstolene. I motsetning til det er avgjørelser fra EU-domstolen i saker som gjelder prejudisielle spørsmål bindende for domstolene i EU-medlemslandene.

Forhold til EU-domstolen

EFTA-domstolens hovedutfordring er og blir det prinsipielle motsetningsforholdet som består mellom EØS-avtalens målsetning om ensartet fortolkning av det felles EU/EØS-regelverket i hele EØS, og EFTA-statenes forutsetning om en EFTA-domstol som er uavhengig av EU-domstolen. Etter 25 år finnes det få, om noen, eksempler på at EFTA-domstolen har fraveket EU-domstolens forståelse av EU-regelverk som er tatt inn i EØS-avtalen. Gjennom denne tilnærmingen har EFTA-domstolen bidratt til å styrke EØS-avtalens integritet og EUs tillit til at EFTA-statene ikke slipper unna med mindre omfattende forpliktelser enn det EUs medlemsstater må leve med.

Les mer i Store norske leksikon

Litteratur

  • Halvard Haukeland Fredriksen og Gjermund Mathisen, EØS-rett, 4. utgave, Fagbokforlaget, 2022.

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg