I Norge er det bred politisk enighet om et strengt forbud mot reklame for alkohol. Reklameforbudet er hjemlet i alkoholloven og utdypet i forskrift om omsetning av alkoholholdig drikk.

Formål

Reklameforbudets formål er å hindre påvirkning som fører til økt etterspørsel av alkoholholdig drikke, i tillegg til å opprettholde forståelse for at alkoholholdige drikkevarer skiller seg fra andre handelsvarer og at det er behov for særskilt regulering som begrenser alkoholforbruket.

Medienøytralt forbud

Reklame i lovens forstand er «enhver form for massekommunikasjon i markedsføringsøyemed». Reklameforbudet er medienøytralt. Dersom informasjonen er å regne som massekommunikasjon i markedsføringsøyemed, har det følgelig ingen betydning om hvilke kanaler eller medier som brukes, enten det skjer gjennom aviser, magasiner, film, radio, TV, internett, plakater, skilt, utstillinger, muntlig informasjon eller ved distribusjon av trykksaker, vareprøver eller annet.

Redaksjonell omtale

Redaksjonell omtale av alkohol faller i utgangspunktet utenfor reklameforbudet, da redaksjonell omtale vanligvis ikke har til hensikt å fremme salg av alkohol. Redaksjonell omtale har dessuten sterkere vern i ytringsfriheten enn kommersielle budskap.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg