Junkers Ju 87 Stuka
SDASM Archives.

Junkers Ju 87, mest kjent som Stuka, var et tysk toseters propelldrevet bombefly av typen stupbomber som ble brukt under andre verdenskrig.

Faktaboks

Etymologi
av tysk Sturzkampfflugzeug, ‘stupkampfly’

Historie

Ju 87B Stuka i bruk under den spanske borgerkrigen
SDASM Archives.
Junkers Ju 87G-2 Stuke med kanoner under vingene
SDASM Archives.

Utviklingen av Ju 87 ble påbegynt i 1934, og det fløy første gang 17. september 1935. Det ble levert det tyske flyvåpenet fra 1937, men allerede fra desember 1936 var Ju 87 blitt sendt til Spania for evaluering under stridsforhold i den pågående spanske borgerkrigen.

Under andre verdenskrig gjorde Ju 87 Stuka en viktig innsats under tyskernes angrep på Polen og under fremrykkingen på vestfronten. Flytypen hadde også en psykologisk effekt som ble forsterket ved at det fikk påmontert sirener som ble igangsatt når flyet gikk i stup for å bombe.

Uten særlig motstand fra jagerfly hadde Ju 87 Stuka hatt stor suksess, men under slaget om Storbritannia i 1940 viste Ju 87 seg fort å være svært sårbart og led store tap. Det ble avhengig av jagerflyeskorte, og fra oktober 1943 bestemte det tyske flyvåpenet at det ikke lenger skulle brukes i rollen som stupbomber. På det tidspunktet var Ju 87 allerede i bruk som angrepsfly, mange utrustet med to 37-millimeter kanoner under vingene, en rolle som det viste seg effektivt i under slaget om Kursk i 1943.

I alt ble over 5700 Ju 87 Stuka produsert, og flytypen var i bruk helt til slutten av andre verdenskrig. I tillegg til det tyske flyvåpenet var Ju 87 Stuka brukt av Italia, Ungarn og Romania under andre verdenskrig. Etter august 1944 da Romania skiftet side, brukte rumenske styrker Ju 87 Stuka i kamp mot tyske styrker.

Spesifikasjoner

Varianten Ju 87B-2 var utstyrt med en Junkers Jumo 211 tolvsylindret V-motor med en ytelse på 1000 hestekrefter. Det var utrustet med tre 7,9-millimeter mitraljøser, og bar normalt en bombe på enten 250 kilogram eller 500 kilogram på en slynge under skroget. I tillegg kunne det bære fire bomber på 50 kilogram hver under vingene.

  • Vingespenn: 13,80 meter
  • Lengde: 11,10 meter
  • Maksimal startvekt: 4250 kilogram
  • Toppfart: 383 kilometer i timen

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg