Norlandsbanen
Nordlandsbanen strekker seg fra Trondheim til Bodø. Her er toget i ferd med å passere polarsirkelen.
Nordlandsbanen

Nordlandsbanen med markering av de viktigste stasjonene.

Av /Store norske leksikon ※.

Nordlandsbanen er en jernbanelinje fra Trondheim til Bodø. Den er Norges lengste banestrekning med en lengde på 729 kilometer. Den har vært bygd og ferdigstilt i 18 etapper, og var helt ferdig i 1962 etter samlet 60 års byggetid.

Nordlandsbanen passerer Polarsirkelen sør for den nedlagte Stødi stasjon i Saltdal og har sitt høyeste punkt på Saltfjellet, 680 meter over havet.

Nordlandsbanen er dieseldrevet over hele strekningen, men det arbeides med elektrifisering av Trønderbanen frem til Steinkjer. På denne strekningen er det en sterk økning i persontrafikken, på samme måte som i den nordlige delen mellom Bodø og Rognan.

Det er en betydelig godstrafikk på banen, og rundt 80 prosent av godstrafikken mellom Trondheim og Bodø går på bane med omlasting til videre transport nordover fra Fauske med bil, og fra Bodø med båt. Det foreligger forskjellige planer om forlengelse av jernbane nordover fra Fauske via Narvik til Tromsø med i første rekke tanke på godstrafikk. Dette kalles Nord-Norgebanen.

Navnet

Navnet Nordlandsbanen ble tatt i bruk på strekningen fra Hell til Snåsa fra 1927. Frem til da var betegnelsene Hell–Sunnanbanen og Sunnan–Grong–Namsosbanen benyttet på strekningene som da var åpnet.

Fra 2008 fikk hele banen fra Trondheim til Bodø betegnelsen Nordlandsbanen. I dag er Trønderbanen betegnelsen på den sørligste delen mellom Trondheim og Steinkjer.

Historie

Utbygging

Lønsdal
Tog på Lønsdal stasjon, 1950. I 1950 var Lønsdal fortsatt banens endestasjon.
Av /Nasjonalbiblioteket.
Lisens: CCO 1.0

Første stortingsvedtak var i 1894 for strekningen HellStjørdalLevangerSunnan, og banen her var ferdig etappevis til Levanger (1902), Verdal (1904) og Sunnan (1905). Allerede i 1881 var Meråkerbanen fra Trondheim via Hell til Riksgrensen tatt i bruk som den tredje mellomriksbanen, og Nordlandsbanen startet derfor på Hell i 1902.

De øvrige stekningene ble åpnet fra Sunnan til Snåsa (1926) og til Grong i 1929, videre til Mosjøen i 1940 og til Lønsdal i 1947. Strekningen Mosjøen–Lønsdal åpnet i syv etapper: til Elsfjord (1941), Mo i Rana (1942), Grønfjelldal (1943), Dunderland (1945) og til Lønsdal i 1947. Allerede i 1924 var strekningen mellom Tverrånes (3 km nord for Mo i Rana) og Storforshei åpnet som gruvebane med navn Dunderlandsbanen. Denne gikk inn som en del av Nordlandsbanen i 1943. De siste delene av banen ble åpnet fra Lønsdal til Røkland i 1955, til Fauske i 1958 og til Bodø 1. februar 1962. Den høytidelige åpning av banen ble foretatt 7. juni 1962.

Den nyeste linjeomleggingen skjedde i 2011 da tunnelen gjennom Gjevingåsen mellom Hommelvik og Hell ble åpnet.

Stasjonsbygningene langs banen ble for Hell–Sunnanbanens del tegnet av Paul Due og sønnen Paul Armin Due, mens stasjonene videre nordover er tegnet av NSBs arkitektkontor.

Norlandsbanen under andre verdenskrig

Polske krigsfanger i arbeid på Nordlandsbanen
Polske krigsfanger i arbeid på Nordlandsbanen, sannsynligvis i 1944.
Polske krigsfanger i arbeid på Nordlandsbanen
Av /Saltdal kommunes fotoarkiv.

Okkupasjonsmakten under andre verdenskrig var opptatt av den strategiske betydningen av jernbane så langt nord som mulig, og forserte arbeidet med bygging nordover fra Mosjøen. Dette medførte dårlig standard på fyllinger og banelegeme.

Nord for Mo i Rana ble også krigsfanger satt inn i arbeidet under forferdelige forhold med en høy dødelighet. Etter krigen måtte det derfor gjøres store utbedringsarbeider fra Mosjøen og nordover for å få til en normal standard for hovedlinjene. Dette arbeidet var ferdig fullført på 1980-tallet.

Sidelinjer

Tidligere var det to sidelinjer fra Nordlandsbanen. Fra Grong gikk Namsosbanen som ble nedlagt i 2012, og fra Finneid den private Sulitjelmabanen som ble nedlagt i 1972.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg