Jernbane (Dovregubben)

«Dovregubben», NSBs største damplokomotiv, ble brukt på Dovrebanen fra slutten av 1930-årene.

Jernbane (Dovregubben)
Av /Kunnskapsforlaget/NTB Scanpix ※.
Jernbane (flytoget)

Norges raskeste tog, Flytoget, trekkes av av et elektrisk lokomotiv. Toget er på enkelte strekninger oppe i 160 kilometer i timen.

Jernbane (flytoget)
Av /※.

Lokomotiv er et rullende kraftaggregat for fremføring av vogntog på skinner.

Faktaboks

Uttale
lokomotˈiv
Etymologi
av latin ‘sted’ og ‘den som beveger’

Utviklingen

Det første egentlige lokomotiv ble bygd av engelskmannen Richard Trevithick i 1804, men George Stephenson skapte grunntypen for ettertidens lokomotiver og regnes som lokomotivets oppfinner. Damplokomotiv var dominerende i mange land helt frem til rundt 1950; det siste damplokomotiv ble tatt ut av drift ved NSB i 1971. Disse er avløst av diesellokomotiv og elektrisk lokomotiv.

Dieselelektrisk drift ble forsøkt i Tyskland og Sveits i 1910 og slo i 1930-årene helt gjennom ved jernbanene i USA. I 1879 presenterte tyskeren Werner von Siemens et elektrisk lokomotiv på en utstilling i Berlin, og hans modell fikk interessen opp for elektrisk drift. I Norge bygde jernbanevognfabrikken Skabo det første elektriske lokomotiv i 1896.

I 1907 ble den privateide Thamshavnbanen elektrifisert. Den første statsbanen (Oslo–Drammen) ble elektrifisert i 1922. De fleste hovedlinjer i Norge er elektrifisert, med unntak av Nordlandsbanen, Rørosbanen og Raumabanen, som bruker dieselelektriske lokomotiver.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg