Veteranbiler
Treff for veteranbilklubben for merket Citröen SM på Dalen hotell i Telemark.
Veteranbiler
Av .
Volkswagen
En Boble fra tidlig 1960-tall.
Volkswagen
Av /Shutterstock.

Veteranbil er en betegnelse på biler som er 30 år eller eldre. Regelen gjelder fra 1. januar det året bilen blir 30 år.

Faktaboks

Uttale
veterˈanbil
Også kjent som

veterankjøretøy

Det ble innført en regel i 2019 som gjorde også biler som er 20 år, ble regnet som veteranbil ved import fra utlandet, men denne «veteranbil»-regelen gjelder kun ved import av biler som er mellom 20 og 30 år. Når bilen er registrert på norske skilter, er bilen per definisjon ikke en veteranbil før året den blir 30 år.

  • Veteranbil 20 år, slipper engangsavgift ved import til Norge, men har ellers ingen veteranbilfordeler.
  • Veteranbil 30 år, slipper engangsavgift ved import til Norge, får gunstigere forsikringer og redusert årsavgift.

Registrering

Mercedes-Benz lastebil
En lastebil fra Mercedes-Benz fra 1960.
Mercedes-Benz lastebil
Av /Shutterstock.

En veteranbil kan registreres som bevaringsverdig, men da må bilen være i original stand. Hvis bilen skal registreres som bevaringsverdig, må det gjennomføres en søknadsprosess der diverse kriterier må være innfridd (se under). Biler som registreres som bevaringsverdig, har bruksbegrensninger, men slipper å gjennomgå periodisk kjøretøykontroll fra bilen er 50 år.

Veteranbiler som ikke er registrert som bevaringsverdig, får normal registrering og kan da brukes uten bruksbegrensninger annet enn hva forsikringen for bilen eventuelt beskriver.

Det er mulig å avregistrere/registrere et kjøretøy digitalt uten at skiltene leveres inn.

Periodisk kjøretøykontroll

Kjøretøy registrert tidligere enn 1960, er fritatt for periodisk kjøretøykontroll (PKK) både for lette og tunge kjøretøy.

Biler som er registrert som bevaringsverdige og er mer enn 50 år gamle, er fritatt PKK. Kjøretøy mellom 30 og 50 år må gjennomføre PKK hvert femte år til bilen er 50 år (PKK må gjennomføres når kjøretøyet er 35, 40, 45 og 50 år).

Ikke-bevaringsverdige veteranbiler må følge ordinær PKK-intervall (annethvert år).

Tyngre kjøretøy (over 7500 kg) som er registrert etter 1960, må inn til PKK hvert år.

Motorsykler og mopeder har ingen krav til PKK.

Årsavgift og trafikkforsikringsavgift

Corvette
En Corvette 1960-modell på utstilling under et veteranbiltreff i Pittsburgh i USA.
Corvette
Av /Shutterstock.

Årsavgift er en avgift som alle kjøretøy som er registrert for bruk på offentlig vei, må betale. Denne avgiften betales sammen med forsikringen til bilen og heter nå trafikkforsikringsavgift. Denne avgiften varierer etter forskjellige kriterier, men for veteranbiler over 30 år er den 1,42 kroner per døgn bilen er forsikret (per 2023). Moped eller motorsykkel med flere betaler tilsvarende som lette kjøretøy.

For tyngre kjøretøy (over 7500 kg) kalles avgiften vektårsavgift og størrelsen på avgiften er avhengig av vekt, antall akslinger og type fjæring på kjøretøyet. Tyngre kjøretøy over 30 år slipper å betale vektavgift.

Klubber og organisasjoner

I Norge finnes det mange lokale veteranbilklubber, merkeklubber og spesialklubber. Over 90 av disse er tilsluttet paraplyorganisasjonen Landsforbundet av Motorhistoriske Kjøretøyklubber (LMK), som ble stiftet i 1979.

LMK er medlem av den internasjonale organisasjonen for veteranbilklubber, International Historic Vehicle Organisation (IHVO), stiftet i 1998.

Det er ikke bare veteranbilklubber for personbiler, men også for traktorer, motorsykler, tyngre kjøretøy og militærkjøretøy for å nevne noen.

Messerschmitt Kabinenroller KR200

Mikrobilen Messerschmitt Kabinenroller KR200 delar på en veteranbildag i Nederland.

Messerschmitt Kabinenroller KR200
Av /Shutterstock.

Historisk

veteranbil
Det er også veteranbilklubber for blant annet traktorer, motorsykler, tyngre kjøretøy og militærkjøretøy.
veteranbil
Av .

Interessen for å restaurere og bevare gamle biler tok faste former da The Veteran Car Club of Great Britain ble stiftet i 1930 og har senere grepet sterkt om seg i en lang rekke land der det finnes veteranbilklubber. Norsk Veteranvogn Klubb (NVK) ble stiftet i 1952.

Under klubbene hører også nyere biler, som etter internasjonale regler inndeles slik: Vintage (A og B): biler produsert 1919–1930, Post Vintage: biler produsert 1931–1945.

Fra USA kommer betegnelsen Classic Cars om særlig sjeldne og kostbare biler bygd etter 1945.

Les mer i Store norske leksikon

Eksterne lenker

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg