C-130H Hercules fra Luftforsvaret

/Norsk Luftfartsmuseum.

Lockheed Martin C-130 Hercules er et amerikansk firemotors, turbopropdrevet militært transportfly. Det har vært i bruk i Luftforsvaret i Norge siden 1969.

Faktaboks

Uttale
hˈə:kjuləs

Historie

C-130J Hercules fly fra Luftforsvaret
/Forsvaret.

Hercules fløy første gang 23. august 1954, og det første flyet ble levert det amerikanske flyvåpenet i 1956. Flytypen er fremdeles i produksjon. Siste versjon er C-130J Super Hercules med forlenget skrog, ny cockpitutrustning, kraftigere motorer og seksbladede propeller. C-130J Super Hercules var ved utgangen av 2023 i bruk i flyvåpnene i 22 land, inkludert Norge, og blir i USA også brukt av marinekorpset og kystvakten. Varianter omfatter tankflyet KC-130J og det sivile fraktflyet LM-100J.

Luftforsvaret i Norge hadde siden 1969 og frem til 2008 seks fly av typen C-130H, og fikk levert fire nye C-130J fra 2008. Ett fly havarerte i 2012, men ble erstattet av et nytt fly samme år.

Disse flyene har også vært benyttet til humanitære aksjoner utenfor Norges grenser, for eksempel nødhjelpsendinger til kriserammede områder.

Spesifikasjoner

C-130H Hercules
/Norsk Luftfartsmuseum.

C-130J er utstyrt med fire Rolls-Royce AE 2100 turbopropmotorer (se flymotor), hver med en ytelse på 4591 hestekrefter.

  • Vingespenn: 40,38 meter
  • Lengde: 34,34 meter
  • Maksimal startvekt: 74 389 kilogram
  • Marsjhastighet: 660 kilometer i timen
  • Rekkevidde: 6852 kilometer uten last, 4407 kilometer med last

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer (3)

skrev Søren Ravn

Kan et Hercules fly lande i Nuuk lufthavn, som har en landingsbane på 960 m? Mvh. Søren Ravn

svarte Yngve Jarslett

Hei! Jeg kjenner ikke til Nuuk lufthavn, men en C-130J Hercules har normalt en landingsdistanse på 950 meter. Ved å vri propellbladene slik at skyvekraften bremser flyet kan det redusere landingsdistansen betydelig, så jeg vil tro det skulle være mulig. Mvh, Yngve Jarslett

svarte Lavrans Johannes Sagberg

Landingsdistansen avhenger i stor grad av atmosfæriske forhold og ikke minst landingsvekten. Normalt sett skal 950m gå fint, spesielt i kalde strøk som Grønland. Det stemmer ikke at propellene reduserer landingsdistansen betydelig, det er ofte helt minimale besparelser, kanskje 200-300 fot maksimum. Det er bremsene som stopper dette flyet. Tunisere som flyr sine Hercules bruker faktisk aldri propellene i revers under landing ettersom effekten er så liten.

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg