Faktaboks

Forsvaret kommunikasjon
FMS

Forsvaret kommunikasjon (FKOM) er en avdeling innen Forsvaret, med hovedoppgave å styrke Forsvarets omdømme og profil i den norske befolkningen, og derigjennom bidra til rekruttering.

FKOM er underlagt Forsvarsstaben (FST) gjennom driftsenheten Forsvarets fellestjenester (FFT). Avdelingen het fram til august 2022 Forsvarets mediesenter (FMS).

Historikk

Forsvaret kommunikasjon ble opprettet som Forsvarets mediesenter i 2001, og etterfulgte da Forsvarets rekrutterings- og mediesenter (FRM), underlagt Forsvarssjefen. I tillegg til FRM inngikk produksjonsressursene i Forsvarets overkommandos presse- og informasjonsavdeling (FO/P&I) i den nye avdelingen.

FRM var nytt navn på Forsvarets rekrutterings- og opplysningstjeneste (FRO), som ble opprettet i 1962 som en selvstendig fellesinstitusjon under Forsvarsdepartementet (FD). Ved etableringen av FRO ble to funksjoner som til da var underlagt Forsvarets velferdstjeneste (FVT) – Forsvarets filmtjeneste og Mannskapsavisa – tillagt den nye avdelingen.

Oppgaver

Forsvaret kommunikasjon har som hovedoppgave å forestå ekstern kommunikasjon og omdømmebygging for Forsvaret. Det blir blant annet gjort ved holdnings- og rekrutteringskampanjer gjennom ulike kanaler, inklusive Forsvarets sentrale internettsted, forsvaret.no, så vel som etatens intranett og på sosiale medier.

Kommunikasjonen bygges rundt slagordet «For alt vi har. Og alt vi er.» – som startet som en omdømmekampanje i 2011.

FKOM gjennomfører årlige innbyggerundersøkelser for å måle holdninger til Forsvaret i befolkningen, så vel som medarbeiderundersøkelser internt i Forsvaret, og verneplikts- og utdanningsundersøkelser, og gjennomfører regelmessige medieanalyser.

Avdelingen forvalter Forsvarets digitale foto- og filmarkiv (Forsvarets mediearkiv), og produserer selv informasjonsmateriell, inklusive film, samt podkaster. FKOM har også ansvaret for å forvalte Forsvarets heraldikk.

Organisering

Forsvaret kommunikasjon er organisert i fire avdelinger: Analyseavdelingen, Markedsavdelingen, Produksjonsavdelingen, og avdelingen for digital kommunikasjon.

Avdelingen består av rundt 40 medarbeidere; de fleste sivile. Dens offisielle engelske navn er Norwegian Armed Forces Communication.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer (2)

skrev Erlend Hammer

Hei Dag. FMS har nylig bytta navn. Endrer du art.? Takk! Mvh. Erlend

svarte Dag Leraand

Takk for varselet; rettet opp!

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg