Oligopol er innen økonomi det at et det aller meste av tilbudet på et marked kommer fra noen få store foretak. Dette gir selgerne markedsmakt. Oligopol er det motsatte av oligopsoni, hvor markedet er dominert av noen få store kjøpere og mange selgere.

Faktaboks

Uttale
oligopˈol
Etymologi
av oligo- og gresk ‘selge’

Oligopol er en markedstype som hører til gruppen ufullkommen konkurranse. Situasjonen fremviser trekk både fra konkurransemarkedet og fra monopolet.

I en slik situasjon må hvert foretak ta hensyn til hvordan det venter at konkurrentene vil reagere når det gjelder produktpriser, reklame og liknende. Setter en bedrift ned sine utsalgspriser, kan den vente at konkurrentene følger etter, slik at den bedriften som først setter ned sine priser ikke får økt sin markedsandel.

Konkurransen ved oligopol tar andre former enn priskonkurranse, for eksempel intensiv annonsering. Iblant opptrer en av bedriftene, gjerne den største, som prisleder, idet de øvrige retter sine priser etter denne.

Konkurransen mellom oligopolister kan analyseres ved hjelp av spillteoretiske modeller. Eksempelvis benyttes Cournot-konkurranse eller kvantumskonkurranse, der oligopolistene samtidig fastsetter sitt kvantum og Bertrand-konkurranse eller priskonkurranse, der de fastsetter priser. Et annet alternativ er Stackelberg-konkurranse, der en av bedriftene er prisleder og setter sitt kvantum før de andre. Felles for disse er at produsentenes markedsmakt fører til høyere pris og lavere kvantum enn under fullkommen konkurranse.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg