Barn og unge frå pirahã-gruppa
Barn og unge frå pirahã-gruppa
Av .
Lisens: CC BY NC SA 2.0

Pirahã er navnet på en folkegruppe med tilhold langs elvene Maici og Marmelos i delstaten Amazonas i Brasil. I 2018 telte de omlag 360 individer. Tradisjonelt lever de av fiske, jakt og sanking samt tropisk hagebruk. De har vært i regelmessig kontakt med det brasilianske storsamfunnet siden 1921.

Med et tilsynelatende enkelt språk med få lyder og uten tallord har Pirahã vært gjenstand for stor interesse blant språkforskere og antropologer.

Kontakthistorie

Pirahã er etterkommere av murafolkene som bebodde området langs elva Madeira (en av de store bielvene til Amazonas) da europeerne kom til Amerika. Rundt 1840 etablerte Brasil kontroll med denne delen av Amazonas og muraenes områder. Fra og med rundt 1890 ble pirahã oppfattet som en egen gruppe, forskjellig fra mura, av hvite reisende. I 1921 opprettet Brasils urfolkskontor (FUNAI, da kalt SPI) en egen stasjon for dem og i 1951 etablerte den protestantiske og lingvistisk orienterte misjonsorganisasjonen Summer Institute of Linguistics (SIL) seg blant pirahã.

SIL hadde liten suksess med evangeliseringen og trakk seg ut i 1980. I 1991 innledet den katolske misjonen CIMI sitt misjonsarbeid. Pirahã forble uinteressert i kristendom, men CIMI ble en god støtte i å holde hvite settlere unna og utvikle jevnbyrdige handelsrelasjoner med storsamfunnet. I 1994 satte Brasil av et område på 346 910 hektar som Pirahã-territorium.

Religion

Pirahã er navnet som brukes av de hvite og andre urfolk i området. Selv kaller de seg hiaiti’i («de rette») som er en kategori av ibiisi, kropper, det vil si mennesker. De andre kategoriene er hvite og nabofolk som mura. Pirahã forestiller seg verden som en slags lagdelt kosmos der menneskene bebor det midtre planet. De øvre planene kan tenkes som steder der ting blir til og de nederste som en slags underverden. Man fødes med et opprinnelig navn, som er navnet på kroppen man har i kraft av å eksistere på det midtre planet. Etter som livet leves akkumulerer man flere «skjebnenavn». Disse holder til på andre plan og gir derfra opphav til livene kroppene etter hvert får. Kunnskapen om navnene og veiene som åpnes av nye navn forvaltes av sjamanene. I noen grad kan også felles fest-ritualer påvirke skjebner.

Samfunn

Forestillingen om en vertikalt lagdelt verden kompletteres av det man ser som en fysisk, horisontalt delt verden av elver og skogkledd innland mellom elvene. Pirahã har ulikt levevis i tørketid og regntid. Den første er overflodens tid, da lever de sammen i store grupper på det som i tørketiden er brede, sandete elvebredder, driver hagebruk og fiske, og feirer. Den andre årstiden er den regnfulle. Da lever de i mindre grupper inne i skogen, går på jakt, sanker og samler paranøtter. Menn jakter med gevær og kvinner med hund.

Språket har få ord for forskjellige slektninger utenom de enkleste (mor, far, sønn, datter), men det skiller mellom fjerne (maga) og nære (ahaige) slektninger. Tilhørigheten i en gruppe, ahaige, avgjør «hvem du fisker for» og «hvem dyrker jord med», altså dine plikter og rettigheter i samfunnet. Relasjoner mellom menn og kvinner utvikles her. Ekteskap skjer mellom kryss-søskenbarn.

De fleste menn forstår og snakker portugisisk som er lingua franca i regionen. Kvinner snakker ikke med «fremmede kropper», noe som har gjort misjon og andre former for modernisering vanskelig, ved siden av hva hvite oppfatter som mangel på interesse.

På 1980-tallet ble pirahã-gruppene ved Maici utsatt for flere voldelige raid av paranøttsankere fra storsamfunnet. På denne tiden kom det også til interne sammenstøt mellom gruppene. Grenseopptrekkingen i 1994 og CIMIs arbeid med å etablere sikre handelsforbindelser hvor pirahã bytter paranøtter mot mel, ammunisjon og redskaper har bidratt til at folketallet økte fra 141 i 1985 til 360 i 2018.

Les mer i Store norske leksikon

Litteratur

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg